Dell EMC World: nadruk op het realiseren van een digitale business
De 67 miljard dollar fusie van de twee technologiegiganten in 2015, was een berekende gok: de wereld van processoren en data groeit steeds dichter naar elkaar, en laat nu net Dell sterk zijn in het eerste en EMC in het tweede. De win-win van die gecombineerde krachtoefening werd dan ook duidelijk in de verf gezet door Michael Dell tijdens de opening keynote. “Het waarmaken van de digitale transformatie, het echt realiseren, dat is waarom we Dell Technologies gecreëerd hebben als overkoepelende organisatie voor Dell en EMC, maar ook van Pivotal, RSA, SecureWorks, Virtustream en VMware. Wij zijn een ‘one stop-shop’, die op een plaats alle innovaties kan combineren.”
Vier transformaties
Dell Technologies gaat er dus prat op voor het eerst een volledige stack te kunnen aanbieden, van Platform-as-a-Service (PaaS) tot orkestratie, virtualisatie en hardware. En dat is volgens Michael Dell nodig om vier transformaties mogelijk te maken, namelijk een digitale, IT-, workforce- en security-transformatie.
Door de digitale transformatie zullen bedrijven in elke industrie anders gaan opereren en zal de interactie met hun klanten veranderen. Om succesvol te zijn in deze nieuwe, digitale wereld, moeten bedrijven een IT-transformatie ondergaan. Verschillende nieuwe releases moeten klanten hierbij ondersteunen doordat ze hun IT kunnen baseren op een moderne architectuur als fundament voor een hybride cloud. Zo kondigde Dell EMC onder meer de veertiende generatie PowerEdge-servers aan, die tegen deze zomer beschikbaar zal zijn. Ook de aankondiging van de eerste 25GbE Open Networking-switch en van VxRail 4.5 kaderen in dit plaatje.
“We staan aan het begin van een innovatie-explosie. CEO’s willen dat hun bedrijf een technologiebedrijf wordt.”
– Michael Dell, voorzitter en CEO, Dell Technologies
De IT-transformatie brengt een workforce-transformatie en security-transformatie met zich mee. Werknemers willen vandaag van om het even waar en op elk moment kunnen werken. Bovendien moeten bedrijven om succesvol te zijn, hun werknemers de juiste tools aanbieden. En wie zijn digitale business niet te grabbel wil gooien, kan beter zorgen voor een afdoende beveiliging.
Dell Technologies schuift telkens één van zijn technologiemerken naar voor die de leiding neemt in een bepaald domein. Voor digitale transformatie is dit Pivotal, het platform om cloud-apps te ontwikkelen. Terwijl de technologieën van VMware, Dell EMC en Virtustream de IT-transformatie ondersteunen, het Dell-aanbod de workforce-transformatie mogelijk maakt, en RSA en SecureWorks de security-transformatie mee helpen realiseren. “Er zijn evenwel geen harde lijnen tussen de verschillende businesses”, stelt Jeremy Burton, CMO Dell.
30
Multi-cloud omgeving
Tijdens de openingssessie werd de nadruk gelegd op een multi-cloudmodel. “Cloud is niet de bestemming, het is een operationeel model. On- of off-premise, we hebben alle cloudtypes voor alle types van applicaties”, zei David Goulden, president, Dell EMC.
En ook Michael Dell ging hier dieper op in door te stellen dat bedrijven die enkel een publieke cloudstrategie najagen, zichzelf op lange termijn uit de markt zullen prijzen. “We geloven in een multi-cloud wereld. Veel klanten vertelden ons al dat hun hybride cloud tweemaal zo duur is als hun private cloud, maar zonder een IT transformatie kan je geen degelijke private cloud uitbouwen. Wij kunnen hierbij ondersteunen.”
Bedrijven moeten dus voor elke situatie afwegen welk model het meest optimaal is. Zo kan een publieke cloud aan te raden zijn voor innovatief pionierswerk, maar eenmaal de innovatie operationeel moet worden uitgerold, kan on-premise aanbevolen zijn.
Agressievere go-to-market
Dell Technologies kondigde verder aan om meer flexibele consumptiemodellen uit te rollen voor IT, van desktop tot en met het datacenter. “Wij zijn een privaat bedrijf en kunnen daardoor sneller schakelen met ons prijsmodel dan onze concurrenten die per kwartaal moeten rapporteren”, aldus Burton.
Het wordt voor klanten eenvoudiger om op basis van een ‘cloud-prijsmodel’ zaken te doen met Dell EMC. Klanten kunnen hun omgevingen op- en neerschalen en alleen betalen voor wat ze gebruiken en hebben geen langetermijnverplichtingen. Zo wil Dell EMC de adoptie van technologie vereenvoudigen en dus de tagline van Dell EMC World 2017 – “Realize”– nakomen.