Het stereotype van Belgische e-commerce: zijn we te laat?

Is het te laat voor de Belgische ondernemer om zich te mengen in e-commerce? Experten delen hun visie op de Belgische e-commerce.

De Belgische e-commerce torst een zware last. Het ‘arme België’ miste de trein van digitalisering, en sjokt jaren later nog steeds in het zog van andere, wél vooruitziende buurlanden. De groei die recent merkbaar wordt op het vlak van Belgische e-commerce is reden voor vele schouderklopjes, maar echt concurreren met de grote spelers, daar zijn we nog te klein voor. Of zo luidt het stereotype toch.

Tijdens het panelgesprek op de Exact E-commerce Conference werpen enkele e-commerce-experten hun licht op het stereotype van de Belgische e-commerce. Onder andere Patricia Ceysens, voorzitter van de BeCommerce en Gino Van ossel, professor aan de Vlerick Business School, laten het achterste van hun tong zien.

De afwachtende Belg

Moderator Steven Van Belleghem steekt van wal met het tot vervelens toe gehoorde statement: België is te laat in e-commerce. Jaren lang heeft de Belgische ondernemer de kat uit de boom gekeken, terwijl buurlanden de aandacht – en de euro’s – van Belgische klanten in hun schoot kregen geworpen. De opgelopen achterstand is nefast voor de verdere ontwikkeling. Maar is dat ook zo?

Dat valt niet ontkennen, aldus Patricia Ceysens. ‘Het is een harde vaststelling, maar de Nederlanders reageerden op dat vlak snel en goed. Ze zijn met een stuk van de taart gaan lopen. Anderzijds zijn er een aantal factoren die ons tegenhielden om meteen op de e-commercekar te springen. Er ontbreken in België een aantal triggers om online te kopen: het klimaat is niet overdreven koud en niemand woont ver van een winkelstraat, bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we ook aan een aantal andere factoren zelf schuld. Zowel de overheid als de Belgische ondernemer getuigden op dat vlak lang van een afwachtende mentaliteit.’

Een belangrijke caveat, benadrukt ze, is dat het misschien wel laat is, maar nooit té laat om te starten. ‘In economie komen altijd nieuwe kansen. Het is niet omdat Nederland een voorsprong heeft opgelopen, dat alles verloren is. Er is een groei waarneembaar in de Belgische e-commerce en die moeten we omarmen. Tegelijkertijd moeten we inzien dat die groei in Nederland al lang plaats heeft gevonden: daar gaat het al om het einde van e-commerce.’

Beter laat

Hetzelfde positieve geluid horen we bij Gino Van Ossel. Hij beaamt eveneens dat België te laat is begonnen aan het online ondernemen, maar maant handelaars aan om er – beter laat dan nooit – aan te beginnen. ‘Laat je niet intimideren door Zalando. Als kmo moet je jezelf afvragen: ‘Wat wil ik doen? Wat is het digitale DNA van mijn bedrijf?’ Beginnen aan de digitale transformatie hoeft niet groots te zijn. Een restaurant die bijvoorbeeld start met het opnemen van online reserveringen is een prima voorbeeld. Zulke digitalisering moet anderzijds wel passen bij je DNA. Kijk naar Action [Nederlandse keten van discountwinkels, red.]. Zij gaan geen webshop starten, want het meeste van hun producten verkopen ze aan minder dan 2 euro. Wel gebruiken ze online kanalen voor marketingdoeleinden. En dat is slim: je verdient ook niet automatisch met e-commerce.’

Internationaal of lokaal?

In het gesprek dringt een volgende vraag zich op: wat met internationalisering? Nederlandstalige handelaars in België moeten zich beroepen op een beperkt, Vlaamse doelgroep, terwijl die afzetmarkt al afgeroomd is door veelal Nederlandse platformen. Is het nog de moeite om in te spelen op een nichepubliek of zijn handelaars genoodzaakt om meteen de grens over te steken?

Voor Ceysens is het duidelijk: internationalisering is wel degelijk de sleutel tot succes. ‘Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden: ondernemen is digitaal, en een digitale ondernemer is internationaal. Internationalisering maakt de investering in digitalisering het waard. Online zijn er nu eenmaal geen grenzen,’ poneert ze.

Ditmaal is Van Ossel minder eensgezind. ‘Internationaal ondernemen is het niet altijd waard. Het is duur en brengt logistieke struikelblokken met zich mee. Dat hebben ook grotere spelers door, zoals bol.com. Zij houden zich aan hun motto: ‘Wij willen de beste zijn in het Nederlandstalige grondgebied’. Daarom breidt de Standaard Boekhandel ook niet uit naar een Engelstalig publiek. De Waalse expansie, dat was voor hen een veel betere strategie, en dat heeft opgeleverd.’

‘Wees niet te beperkend’

In het tegenantwoord bevestigt Ceysens dat handelaars uiteindelijk voor een strategie moeten kiezen die zijzelf passend vinden, maar waarschuwt ze voor de gevaren.  ‘We zijn traag en niet ambitieus. Het duurde jaren voor we macro-economische beseften dat een verandering op til was: eerst volgde gelatenheid, dan het wachten en toen was het te laat. Hetzelfde verhaal kan volgen bij internationalisering: wees niet te beperkend.’

Altijd op de hoogte blijven van het Belgische e-commercenieuws? Like Twinkle België op Facebook!

https://www.twinkle.be/achtergrond/167954/gat-markt-3-belgische-webshops-uitgelicht-2/

 


 

belgiebusinessexact e-commerce conferenceinternationaliseringonline ondernemen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken