Tweede leven voor VanMoof: koopwaardig of risicovol?
Na het faillissement van VanMoof in 2023 volgde al snel een doorstart onder nieuwe eigenaar, het Britse Lavoie. Hoewel die naam minder bekend is, is dat niet het geval voor diens moederconcern: McLaren Applied. Dit bedrijf ontwikkelt onder meer onderdelen voor het McLaren F1-raceteam. Voor het technologie- en productiebedrijf is VanMoof een stap in de richting van ‘smart mobility’. Die ambitie begon al bij Lavoie, met de ontwikkeling van een eigen e-step. De overname van VanMoof versnelt die ontwikkeling aanzienlijk.
Deze ontwikkelingen vinden voorlopig nog achter de schermen plaats. Ondertussen hoopt VanMoof het verloren vertrouwen van het publiek terug te winnen met de herlancering van de A5 en S5. Qua design zijn de e-bikes identiek aan hun voorgangers. De echte veranderingen zitten vanbinnen, aldus McLaren Applied. Het bedrijf zegt ‘maandenlang gewerkt te hebben aan het analyseren’ van gebruikersdata. Data afkomstig van het oude VanMoof. Die data moesten uitwijzen welke onderdelen vervangen of verbeterd moesten worden.
Zo verving VanMoof 2.0 de schroefjes in de remhendels, waardoor ze nu wél stevig vastzitten. Verder is er een storingsgevoelige kabel vervangen. Het zijn relatief kleine aanpassingen, maar VanMoof en McLaren Applied geloven dat ze voldoende zijn om de klanttevredenheid fors te verbeteren. Bekende functies van de e-bike, zoals de e-shifter, de voorwielmotor en het schopslot, bleven behouden. Hoewel de e-shifter op de oude modellen berucht was, was die op de A5 en S5 al flink verbeterd. Vandaar dat deze componenten grotendeels ongewijzigd zijn gebleven.
VanMoof is nu ook efficiënter
Het nieuwe VanMoof heeft tijd gestoken in het vereenvoudigen van de toeleveringsketen voor onderdelen. Voor onderdelen zoals de accu had het oude VanMoof meerdere leveranciers. In de analysefase werden de prestaties van de verschillende componenten onderzocht en vervolgens de beste gekozen.
Die efficiëntie toont zich niet alleen in de productie. Ook op het vlak van software heeft het merk flink gesleuteld. Door te onderzoeken welke functies populair waren bij gebruikers, kon de VanMoof-app daarop aangepast worden.
Controle voor aflevering
Een veelgehoorde klacht over het oude VanMoof was de slechte kwaliteitscontrole. Veel e-bikes werden vanuit de fabriek direct naar klanten verstuurd, met als gevolg mankementen bij ontvangst. McLaren Applied pakt dit probleem aan door alle fietsen voortaan handmatig te controleren voordat ze naar de klant gaan. Zo worden eventuele problemen al in de fabriek gesignaleerd en opgelost, voordat de klant ermee geconfronteerd wordt. Bovendien installeert VanMoof bij aflevering direct alle benodigde software-updates.
Nieuwe servicepartners
Een wellicht nog belangrijkere wijziging is het vernieuwde servicenetwerk van VanMoof. Waar het merk voorheen het gros van de reparaties in eigen beheer uitvoerde, wat leidde tot lange wachttijden, besteedt de fabrikant nu meer reparaties uit. De bekende VanMoof-winkel in Amsterdam sluit, net als soortgelijke vestigingen in andere steden.
‘Local hero’
In plaats van eigen winkels richt VanMoof zich nu op een netwerk van VanMoof Servicepartners. Deze partners, ofwel ‘local heroes‘, bevinden zich vooral in grote steden. De focus ligt in eerste instantie op de Duitse en Nederlandse markt. In België is er vooralsnog één servicepartner, maar in Nederland vind je ze in bijna elke grote stad. VanMoof streeft ernaar om dit aantal snel uit te breiden door samen te werken met lokale fietsenwinkels in heel het land. Zo moeten de e-bikes van het merk binnenkort bij je lokale en vertrouwde fietsenmaker klaarstaan voor reparatie of onderhoud.
Niet alle fietsenwinkels komen in aanmerking om VanMoof-servicepartner te worden. Het merk stelt hoge eisen aan zijn ‘local hero’s’. Voldoet een fietsenwinkel niet aan deze eisen, dan zoekt VanMoof verder. De nieuwe eigenaren benadrukken dat kwaliteit vooropstaat, en dat ze hun fietsen niet zomaar overal willen aanbieden.
Onderdelen S3 en X3
VanMoof Servicepartners worden voorzien van de benodigde onderdelen én kennis voor zowel de A5 en S5, als de door problemen geplaagde S3 en X3. Deze e-bikes krijgen ook verbeterde onderdelen voor een langere levensduur. De praktijk moet uitwijzen of deze aanpassingen daadwerkelijk standhouden. Klanten moeten echter wel zelf de kosten dragen, aangezien de garantie van bestaande klanten niet mee is overgenomen bij de overname. Dit was voor de nieuwe eigenaar te kostbaar.
Bouwen aan vertrouwen
Analyse, controles en service zijn cruciaal voor klantvertrouwen, maar de vraag is of dit VanMoof 2.0 redt. Veel bestaande klanten uiten ongeloof over de slechte service van de oude eigenaren. De kwaliteit van onderdelen was vaak ook ondermaats, terwijl de prijzen hoog waren. McLaren Applied beweert dat de analyses de belangrijkste mankementen hebben opgelost.
Ook voor toekomstige producten belooft VanMoof kwaliteit centraal te stellen. De tijd zal leren of dit lukt en of het vertrouwen van de klant kan worden herwonnen.
Wat staat VanMoof 2.0 te wachten?
Om kopers te trekken, moet het van oorsprong Nederlandse merk de komende jaren met overtuigende producten komen. De vraag is of de A5 en S5, die mogelijk nog besmeurd zijn met de reputatie van de oude eigenaren, hierin zullen slagen.
Unieke merkbeleving
Nieuwe producten kunnen dit tij keren. Wat VanMoof op de markt brengt, bepaalt de toekomst van het merk. Tegelijkertijd moet het merk dealen met de economische realiteit en de marktomstandigheden. Er komen steeds meer aanbieders van e-bikes op de markt, terwijl de vraag afneemt. VanMoofs concept van de ‘verbonden e-bike’ verliest hierdoor zijn uniciteit. Vrijwel elk fietsenmerk biedt e-bikes voor stadsritten, van Cowboy en Cortina tot het Spaanse Orbea.
Een groot voordeel van concurrenten is het gebruik van standaardonderdelen. Elke fietsenmaker kan deze eenvoudig bestellen bij leveranciers als Bosch of Shimano. Voor VanMoofs geldt dat op dit moment nog niet. De overstap naar standaardonderdelen zou cruciaal kunnen zijn voor de toekomst van het merk. Echter, dit kan ten koste gaan van de unieke merkbeleving.
Als elke fietsenmaker VanMoofs kan repareren, verliest het merk mogelijk grip op de kwaliteit en reparatie-ervaring van de klant. Het vinden van een balans is dus essentieel, zeker voor een merk als VanMoof.
Die unieke merkbeleving moet ook centraal staan bij toekomstige productlanceringen. VanMoof moet écht met iets nieuws komen om kopers te overtuigen. Het oude VanMoof deed dat met functies als het geïntegreerde ‘schopslot’ en de Bike Hunters-dienst. Innovatieve functies die het leven van gebruikers verbeteren, kunnen leiden tot nieuwe verkoophits.
Moet je een A5 of S5 kopen?
Of je een VanMoof moet kopen hangt af van jouw wensen. Ga in ieder geval proefrijden om te ervaren of de fiets aan jouw verwachtingen voldoet. Houd er rekening mee dat het Britse merk nog verlieslatend is. Afhankelijk van hoelang dit aanhoudt, kan het ondanks de expertise van McLaren Applied alsnog misgaan.
We raden de A5 en S5 voorlopig bovendien enkel aan voor consumenten in Nederland of Duitsland. Daar breidt VanMoof haar servicenetwerk flink uit. In België is dat netwerk nog klein, waardoor reparaties een grote uitdaging vormen. Bij problemen moet je ofwel naar Nederland of naar de enige winkel in België. Zelfs met de garanties van de nieuwe eigenaren, is het risico op onverwachte kosten aanwezig.