Hoe generatieve AI onze manier van werken volledig verandert
De combinatie van AI, data en CRM biedt bijzonder veel potentieel om de ervaring van klanten te versterken. Door beter op hun behoeften in te spelen en door elke interactie te personaliseren.
Daarnaast verhoogt ook de tevredenheid en productiviteit van medewerkers als ze toegang krijgen tot nieuwe features op basis van AI. De technologie helpt hen bovendien om betere beslissingen te nemen. Logisch dus dat veel bedrijfsleiders nu ook de mogelijkheden van generatieve AI verkennen. Maar om van het volle potentieel te genieten, moeten ze een evenwicht vinden tussen de meerwaarde en de risico’s.
Een nieuwe manier van werken
Meetings plannen, documenten beheren, administratief werk uitvoeren, … Het zijn stuk voor stuk taken die automatisering en AI ondersteunen om teams productiever en efficiënter te maken. Denk aan marketeers die met behulp van technologie snelle en schaalbare campagnes voor hun klanten opzetten. Generatieve AI gaat nog een stapje verder door marketeers te helpen bij de creatie van content, de analyse van data, het personaliseren van boodschappen en het verbeteren van de SEO-strategie. De tijd die hierdoor vrijkomt, kunnen ze in de meer strategische en creatieve aspecten van hun werk investeren.
Generatieve AI-tools zijn trouwens ook communicatief sterk, waardoor ze een extra intelligentielaag aan de automatisering toevoegen. Een salesleider kan de technologie bijvoorbeeld gebruiken om visualisaties te genereren op basis van natuurlijke taalprompts. Niet alleen kan generatieve AI realtime progressie tegenover quota plaatsen, het kan ook aanbevelingen tonen om de doelstellingen van de organisatie te halen. Deze inzichten zijn gebaseerd op patronen en trends in data die te omvangrijk of te complex zijn voor manuele analyse door mensen. Medewerkers kunnen hun tijd dan ook beter investeren in initiatieven om inzichten te verzilveren en de klantrelaties te versterken.
Betere beslissingen voor het bedrijf
Data is de hoeksteen van succes in een modern bedrijfslandschap. Artificiële intelligentie kan dan ook niet beter zijn dan de data die de technologie aangereikt krijgt. Terwijl veel bedrijfsleiders het belang van data wel inzien, hebben ze het moeilijk om het potentieel te benutten. Voor de ene is het te ingewikkeld of is de data niet toegankelijk genoeg, terwijl de andere niet in staat is om betekenisvolle inzichten uit de informatie te halen.
De generatieve AI-revolutie maakt het voor iedereen een stuk gemakkelijker om in die enorme schat aan data te duiken en op een efficiëntere manier te werken. De integratie van AI, realtime data en CRM zorgt voor meer gepersonaliseerde content en ervaringen – zowel in sales als voor service, marketing, commerce en IT. Het stelt bedrijven in staat om te anticiperen op noden van klanten, prospecten aan te trekken en hun activiteiten te verbeteren. Het resultaat? Meer efficiëntie en meer tevreden klanten.
Vertrouwen moet centraal staan bij AI
Generatieve AI zal onze manier van werken dus zeker veranderen, maar de nauwkeurigheid en kwaliteit zal sterk afhangen van de data die de technologie gebruikt. Om het risico op bias en schadelijke resultaten te beperken, is het belangrijk dat die gegevens afkomstig zijn uit bronnen die
we als relevant, representatief en volledig beschouwen. En het blijft ook noodzakelijk om een menselijke medewerker bij alle interacties met klanten te betrekken, zodat die persoon de juistheid van de data en output kan valideren en verzekeren.
Zowel in het kader van gepersonaliseerde e-mails als voor gesprekken ter ondersteuning van klanten, is het essentieel dat medewerkers trainingen krijgen zodat ze het volle potentieel van de technologie kunnen benutten. Daarnaast moeten bedrijven de ethische kant van generatieve AI ter harte nemen. Gelukkig bestaan er richtlijnen die organisaties helpen om verantwoord te innoveren en potentiële problemen tijdig te ontdekken.
Als bedrijven hun first-party data samenbrengen en ondersteunen met betrouwbare AI-innovaties in het kader van privacy en security, en bovendien mensen centraal plaatsen, kunnen ze garanderen dat veiligheid en vertrouwen de basis vormen van al hun klantrelaties.
Dit is een commerciële bijdrage geschreven door Gianni Cooreman van Salesforce. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.