De Google-telefoon Nexus One heeft een zwakke lancering achter de rug. Ondanks de grote aandacht voor het apparaat in de media bleef de verkoop achter. Het Amerikaanse bedrijf Flurry analyseert gegevens voor ontwikkelaars van mobiele toepassingen. Uit zijn gegevens heeft Flurry ook becijferd hoeveel Nexus One-exemplaren Google in de eerste week na de lancering heeft verkocht. […]

De Google-telefoon Nexus One heeft een zwakke lancering achter de rug. Ondanks de grote aandacht voor het apparaat in de media bleef de verkoop achter.

Het Amerikaanse bedrijf Flurry analyseert gegevens voor ontwikkelaars van mobiele toepassingen. Uit zijn gegevens heeft Flurry ook becijferd hoeveel Nexus One-exemplaren Google in de eerste week na de lancering heeft verkocht.

Veel slechter dan concurrentie
In de Verenigde Staten is de Google-telefoon maar twintigduizend keer over de toonbank gegaan. Daarmee doet Google het opmerkelijk slechter dan concurrenten met een vergelijkbare smartphone.

De Droid van Motorola werd in de eerste week na zijn debuut 250.000 keer verkocht. Twaalf keer meer dan de Nexus One dus. Opmerkelijk is dat de Droid en de Nexus One allebei Android als besturingssysteem draaien, software die is gemaakt door Google.

Flurry vergeleek ook met de iPhone 3GS. Die verkocht in de eerste week 1.600.000 exemplaren. Al vermelden de onderzoekers wel dat dit geen vergelijking is van appelen met appelen. De iPhone is een toestel van de derde generatie en werd die eerste week in acht landen verkocht.

Anders gelanceerd
Het grote verkoopverschil tussen de Droid en de Nexus One is volgens Flurry te verklaren door de verschillende lanceringsstrategieën. Google wilde zijn telefoon via zijn eigen website promoten en aan de man brengen. Telecombedrijf Verizon, dat de Droid exclusief distribueert in Amerika, heeft een reclamecampagne van honderd miljoen dollar opgezet.

Daarnaast is Google zijn verkoop begonnen na de feestdagen. Zo ging het de concurrentie uit de weg die het hevigst oplaait rond eindejaar. Maar dit vertaalde zich dus ook in slechte eerste verkoopcijfers.