Review: Scene It? Bright Lights! Big Screen!

We zijn de eersten om de terugkeer van de televisiefilmquiz toe te juichen en in afwachting daarvan is Scene It? Bright Lights! Big Screen! een aardig alternatiefje, maar meer ook niet.

[related_article id=”160734″] Voor jong en oud

Twee uitroeptekens in een titel, dat zijn er in het geval van Scene It? Bright Lights! Big Screen! twee te veel. De filmquiz lijkt de laatste tien jaar zo goed als van het televisiescherm verdwenen. Scene It?, wat begon als een bordspel à la Trivial Pursuit lijkt zich op papier perfect te laten vertalen naar het interactieve gamemedium.
Je krijgt een clip te zien waarna je daar zo snel en/of zoveel mogelijk vragen over moet beantwoorden. Niets meer, niets minder. Vooropgesteld dat je iets van films weet natuurlijk. Die clips zijn uit de laatste 40 jaar voornamelijk Amerikaanse filmproductie geplukt. Dus papa en jonge grootvaders maken evenveel kans als zoonlief. Je hoeft overigens geen echte kenner te zijn; de vragen gaan van beginnerniveau tot net-niet-geek. En vragen zijn er genoeg. Zelfs al krijg je dezelfde clip te zien, de kans is groot dat de begeleidende vragen helemaal nieuw zijn.

We spelen een spel vanavond – of toch niet?

Je kunt alleen spelen in de spelmodus waarin je binnen een bepaald aantal seconden zoveel mogelijk vragen correct moet beantwoorden. Antwoord je fout, dan gaan er extra seconden van je tijd af. Dit is de klassieke haal/verbeter-de-hoogste-score-aanpak. Leuk voor wie thuis even zonder competitie zit, maar Scene It? is natuurlijk een gezelschapsspel en dat speel je het best met anderen. Je kiest tussen het aantal ronden, schakelt de irritante quizmaster uit en je bent er klaar voor. Hier krijg je twee modi. Welke je neemt, zal vooral afhangen van je zin voor competitie, want een van beide maakt duidelijker wie de echte winnaar is.
Echt ernstige hardcore filmfanaten mogen overigens niet vergeten dat het naast een filmquiz ook een spelprogramma is. Dat betekent dat sommige rondes en spelmechanismen zo zijn opgebouwd dat iemand die achterop hinkt in de rangschikking een dramatische inhaalbeweging kan maken. Dat houdt het voor iedereen spannend en kan voor hilarische discussies zorgen. Meer valt er over deze game eigenlijk niet te vertellen. Het is sober en degelijk, maar zal enkel voor filmfanaten langer dan een paar avondjes boeiend blijven. Een gelikte, visuele weergave is geen must voor dit genre, maar toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat we – op de indrukwekkende hoeveelheid vragen na – met een haastklus te maken hebben.