Nieuws

Europa promoot obscure browsers

In het browserkeuzescherm dat Windowsgebruikers voortaan te zien krijgen, zitten ook heel wat obscure browsers. Dat keuzescherm is er gekomen na een antitrustonderzoek van de Europese Unie tegen de dominantie van Microsoft en Internet Explorer.

Naast de ‘klassieke’ browsers Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera en Safari, kunnen gebruikers nog zeven andere, kleinere browsers aanduiden. Vooropgesteld dat ze de schuifbalk onder aan het keuzescherm opmerken.

Europa promoot obscure browsers

[related_article id=”161452″]

“Het keuzescherm biedt enorme mogelijkheden voor Maxthon”, zegt Ron White, woordvoerder van een van de kleinere browsers die onder de aandacht gebracht worden. “Zelfs al wordt Maxthon redelijk verborgen gehouden, de kans is nu een stuk groter dat onze browser wordt opgemerkt door mensen die er anders nooit mee in aanraking zouden komen.”

Het browserkeuzescherm is het gevolg van de antitrustzaak van vorig jaar, waarin afgesproken werd dat naar schatting honderd miljoen Europese Windowsgebruikers bewust een surfcompagnon moeten kiezen, en dus niet standaard Internet Explorer voorgeschoteld krijgen.

Europa blij met Microsoft
“Vanaf de eerste week van maart plannen we een gefaseerde uitrol door Europa.” Dat zegt Dave Heiner van de juridische afdeling van Microsoft in een blogpost.

De Europese Commissie van haar kant is blij met de zet van Microsoft: “Dit moet zorgen dat er concurrentie komt op basis van de verdiensten van elke browser. En consumenten moeten hierdoor kunnen profiteren van technische ontwikkelingen en innovatie, niet alleen op de browsermarkt, maar ook op aanverwante gebieden zoals die van de webapplicaties.”

Browserkeuze in actie
Hoe gaat het nu precies in zijn werk? Microsoft zal een Windows Update met de wijzigingen uitvaardigen, en mensen die Internet Explorer als standaardbrowser hebben ingesteld krijgen het keuzescherm te zien. Daarin staan de vijf meest gebruikte browsers, in willekeurige volgorde: IE, Firefox, Google Chrome, Apple Safari en Opera. Bij elke browser staan twee knoppen: eentje om te downloaden, en een om meer informatie te krijgen.

Onder aan deze optielijst is een schuifbalk terug te vinden die nog zeven andere browsers toont. De kans is groot dat je van een aantal van deze browsers nog nooit gehoord hebt, laat staan dat je ze hebt geïnstalleerd.

De obscure browsers waar het over gaat, zijn GreenBrowser, K-Meleon, SlimBrowser, Maxthon, Avant, Sleipnir en Flock.

De enige twee uit dit lijstje die opduiken op de monitor van NetApplications, een bedrijf dat het wereldwijde browsergebruik in kaart brengt, zijn Maxthon en Flock, met een aandeel van respectievelijk 1,2 en 0,06 procent.

Gebaseerd op andere browsers
Geen van deze projecten is trouwens helemaal origineel. Flock is gebaseerd op de Gecko-technologie van Firefox, en Maxthon gebruikt de Trident-browsermotor van Internet Explorer.

Het is geen eenvoudige klus om een browserproject van de grond te krijgen, met of zonder helpende hand. In de afgelopen vijftien jaar zijn browsers geëvolueerd van curiositeiten die nerds gebruiken om te kijken wat er zich op het internet afspeelt naar een essentieel onderdeel van de computerervaring dat vaak meerdere uren per dag gebruikt wordt.

Europa promoot obscure browsers

Browsers zijn intussen ook veel meer dan een venster op het web. Ze vormen de basis voor applicaties. En de belangrijkste spelers in de markt evolueren snel: er worden continu nieuwe functies toegevoegd, de focus ligt op prestaties, en veiligheidslekken worden zo snel mogelijk gedicht.

Maxthon wil Opera kloppen
De mindere goden op de browsermarkt zijn er evenwel van overtuigd dat de EU-browserkeuze hen geen windeieren zal leggen.

Ron White van Maxthon: “Op dit moment heeft Maxthon een aandeel van 1,2 procent, dus zelfs een stijging van één procent zou een enorm verschil maken. Het is duidelijk wie de twee koplopers in browserland zijn, en de statistieken tonen aan dat er niet veel verschil zit tussen de vier andere browsers. Maxthon heeft niet erg veel nodig om Opera, Safari of zelfs het alomgeprezen Google Chrome in te halen.”

In China heeft de Maxthonbrowser wel al voet aan grond. Daar is het naar eigen zeggen na Internet Explorer de grootste browser. In Europa wil Maxthon vooral de aanval inzetten op Opera, en die uit de top vijf verdringen.

Sleipnir, een browser van het Japanse Fenrir, merkt nu al het verschil van het browserkeuzescherm, en ook Flock ziet het aantal downloads dagelijks toenemen. “Het huidige marktaandeel van Flock is bijna hoofdzakelijk door mond-tot-mondreclame opgebouwd. Nu het aanbod voor Europese gebruikers diverser wordt, kunnen we daar ons voordeel mee doen”, zegt Shawn Hardin, de baas van Flock.

De schuifbalkbezorgdheid
Maar veel van de kleinere browsermakers, onder wie Hardin, betreuren het ontwerp van de keuzepagina. “Uiteraard juichen we de inspanningen die de EU levert om gebruikers meer keuze te geven toe. Maar we zijn ook van mening dat de implementatie van het scherm door Microsoft beter had gekund”, klinkt het bij Flock.

“Hoe het er nu uitziet, is niet hoe de Europese Commissie het bedoeld heeft. Als er aan dit scherm niet snel wijzigingen gemaakt worden, is onze inschatting dat de zeven kleinere browsers maar door een kleine minderheid van de gebruikers ontdekt zullen worden.”

Bij K-Meleon, een browser die de Gecko-motor van Mozilla combineert met een Windowsinterface, merkt een toename van dertig procent in het aantal downloads. “Veel bezoekers komen binnen via de website browserchoice.eu”, zeggen ze daar.

Merkbekendheid
Ook Flashpeak, een andere obscure browsermaker, ziet het aantal downloads toenemen, maar had er meer van verwacht. Stephen Cheng: “Momenteel halen we enkele honderden downloads per dag, maar eigenlijk had ik er ettelijke duizenden verwacht. Ach ja, het is natuurlijk beter dan niets.”

De EU heeft ervoor gezorgd dat nieuwsgierige gebruikers de mogelijkheid krijgen om nieuwe browsers uit te proberen. Maar zelfs voor nieuwsgierige computeraars is merkbekendheid belangrijk. En wat dat betreft hebben Microsoft, Apple, Google, Firefox en zelfs Opera een fikse voorsprong.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business