Nieuws

Facebooks locatiefunctie komt eraan

De geruchtmakende geolocatiefunctie van Facebook genaamd Check-in wordt binnen een paar weken gelanceerd.

Dit melden diverse bronnen tegenover CNet. Larry Yu, de woordvoerder van Facebook, zegt er niet zo veel over: “We werken aan locatiegebaseerde functies en de integratie ervan in bepaalde producten, die we de komende maanden gaan lanceren. We zullen er meer over vertellen wanneer dat nodig is.”

Wat de locatiefunctie precies gaat inhouden, is nog steeds onduidelijk, ook voor ontwikkelaars. Zo is de programmeerinterface (API) nog niet definitief afgewerkt, maar er wordt op dit moment "hard aan gewerkt", aldus een bron. Een andere bron meldt dat de deadline volgende week zou zijn, maar het is onzeker of dit haalbaar is.

Localeze
Daarnaast gaat het gerucht dat Facebook een partnerovereenkomst heeft getekend met Localeze, het locatiegebaseerde zoekbedrijf achter Twitters ‘Places’. Dat is een functie waarmee twitteraars een locatie kunnen koppelen aan hun berichten. Localeze zou aan Facebook een zakelijke infrastructuur voor het locatieproduct leveren.

Het enige wat Localeze hierover te zeggen heeft, is dat het bedrijf de komende weken of maanden enkele belangrijke aankondigingen zal doen.

Hot Potato
Eerder deze zomer nam Facebook Hot Potato over voor tien miljoen dollar. Deze dienst laat leden inchecken bij evenementen, niet in locaties. Oprichter Justin Shaffer werkt nu voor het sociale netwerk in San Francisco. Hij zal misschien een cruciale rol spelen in de uitrol van het nieuwe geolocatieproduct, maar zou net zo goed Facebooks evenementen- en uitnodigingfunctie kunnen opwaarderen.

Anderzijds kunnen beide producten gecombineerd worden, namelijk evenementen integreren in de geolocatie. Hoe dan ook zal Hot Potato naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen.

Flinke concurrentie
Het is al een tijdje bekend dat Facebook een locatiegebaseerd product wil lanceren. Het was dan ook verbazingwekkend dat er geen aankondiging werd gedaan tijdens de laatste F8-conferentie voor ontwikkelaars.

Daarna doken kleine namen zoals Foursquare, Loopt en Gowalla steeds vaker op in de pers, ten nadele van de inspanningen van Facebook en Google met Latitude.

Omdat Foursquare een degelijk locatieproduct mainstream heeft gemaakt, deed Facebook een overnamebod van 120 miljoen dollar. Toen Foursquare 25 procent meer vroeg, trok Facebook zich terug en begon het aan een eigen product.

Het is waarschijnlijk dat Facebook nu niet alleen het grootste sociale netwerk wordt, maar ook de grootste in geolokalisatie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business