CRM, oftewel het beheer van klantenrelaties, is de meest gebruikte bedrijfssoftware. Bijna de helft van de bedrijven maakt er gebruik van. Ruim 20 procent van hen geeft te kennen om er (verder) in te investeren. Van de ondernemingen die vandaag niet over CRM-software beschikken, zegt 9 procent zo’n investering te overwegen in de komende twaalf […]

CRM, oftewel het beheer van klantenrelaties, is de meest gebruikte bedrijfssoftware. Bijna de helft van de bedrijven maakt er gebruik van.

Ruim 20 procent van hen geeft te kennen om er (verder) in te investeren. Van de ondernemingen die vandaag niet over CRM-software beschikken, zegt 9 procent zo’n investering te overwegen in de komende twaalf maanden.

Dat is meer dan vorig jaar. Bedrijven zijn ook iets tevredener dan de voorbije jaren over CRM in het algemeen. Van het waarderingscijfer 7,1 gaan we naar 7,3.

Belangrijkste aanbieders
Wat betreft marktaandelen staan twee spelers voorop: Microsoft en SAP. Vooral SAP klimt flink. Microsoft is marktleider voor CRM, al zullen in realiteit ook veel vooral kleine bedrijven andere Microsofttoepassingen (zoals Excel en Outlook) gebruiken dan het ‘echte’ CRM-aanbod van Microsoft.

Oracle moet terrein prijsgeven in deze markt. Daarnaast heeft een partij als Salesforce.com nog veel werk met haar software as a service-model.

Deze cijfers zijn afkomstig van onderzoeksbureau Insites Consulting.