Review: Tetris Party Deluxe

Tetris Party Deluxe is ene must voor iedereen die maar geen genoeg kan krijgen van deze puzzelblokjes. Nu ook op de Wii en DS.

Pure verslaving

Het verslavende elektronische puzzelgame Tetris is ondertussen meer dan een kwart eeuw oud, maar het in elkaar passen van alsmaar sneller omlaag tuimelende, veelvormige blokjes is nog steeds goed voor een verslavende gameplay waar menig andere game terecht jaloers op mag zijn. Tetris Party Deluxe breidt de klassieke puzzelversie uit met maar liefst twintig varianten en legt bij meer dan de helft daarvan de nadruk op competitieve modi voor twee tot vier spelers. Lang niet elke variant brengt een meerwaarde op de traditionele versie. Sommige voelen geforceerd of overbodig aan en zal je niet vaker dan twee- tot driemaal opstarten.

Andere zijn dan weer duidelijk ontworpen om met elkaar te spelen of alleen als je geen speelkameraad in de buurt hebt of je console niet aan het internet hangt. Toch is het niet moeilijk om uit die twintig een handvol over te houden die in je eentje of met anderen meermaals en urenlang aan je scherm gekluisterd zullen houden. Vooral de alternatieven die een extra creatief puzzelelement aan de bestaande formule toevoegen of een uitdaging voor anderen laten maken, scoren een hoge herspeelbaarheid. Eerder verscheen al een aantrekkelijker geprijsde, maar downloadbare editie van deze game voor de Wii. Deze winkelversie voegt daar vooral voor de Tetris-fanaten genoeg aan toe om de aankoop te rechtvaardigen, maar nu is het echt wel goed geweest met die blokjes!