Nieuws

Nederland snelste stijger in onlineverkoop

Nederland is de grootste Europese stijger als het gaat om internetverkopen. Tijdens de kerstperiode neemt de online handel met 36,8 procent toe.

Dit blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Kelkoo, die winkelketens in negen Europese landen onderzocht.

Tijdens de eindejaarsfeesten zullen Europeanen in echte winkels vier miljard euro minder uitgeven, maar online 6,4 miljard euro meer. In totaal zal er dan online voor 32 miljard verhandeld zijn. Dat is 10,3 procent van alle kerstaankopen.

Naar verwachting neemt de onlineverkoop, wat omzet betreft, in Nederland dit jaar het hardst toe, met 36,8 procent. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk staan respectievelijk op de tweede en derde plaats met 30,7 en 28,8 procent toename.

Sinterklaas
In totaal gaan Nederlanders voor 1,12 miljard aan online kerstkopen doen. Dit is goed voor 9,1 procent van alle uitgaven (12,3 miljard euro) tijdens de feestdagen. Wat de online kerstverkoop betreft, staat Nederland op de vierde plaats. Vooraan staan het Verenigd Koninkrijk (12,96 miljard euro), Duitsland (8,19 miljard euro) en Frankrijk (6,23 miljard euro). Italië en Spanje staan achter Nederland met respectievelijk 0,68 en 0,62 miljard euro. Dit wordt verklaard door het sinterklaasfeest in ons land.

Ondanks deze gigantische bedragen zullen de totale kerstverkopen in Europa minder toenemen (0,8%) dan tussen 2008 en 2009 (1,8%). Nederlanders spenderen minder dan Britten, Duitsers, Zweden en Italianen.

Voor zijn analyse maakte Kelkoo gebruik van marktgegevens van nationale statistiekbureaus en onderzoeksinstituten. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business