Review: Donkey Kong Country Returns

Donkey Kong Country Returns is meer dan een geweldig vermakelijke en familievriendelijke terugkeer naar de beproefde platformformule, het is ook nog eens één van de mooiste, kleurrijkste games ooit voor de Nintendo Wii.

Side-scrolling is terug!

Donkey Kong Country Returns is een geslaagde terugkeer naar de traditionele gameplay die deze wereldberoemde aap zo populair maakte op Nintendo’s klassieke spelconsoles. De speelwereld is helemaal opgetrokken uit bloedmooie 3D-graphics, maar je speelt zoals vroeger van links naar rechts of omgekeerd. Een formule die nog lang niet aan slagkracht en spelplezier heeft ingeboet. In zijn queeste om zijn bananen terug te krijgen, de dieren van zijn eiland te bevrijden en de Tiki’s een hak te zetten, wordt Donkey Kong bijgestaan door Diddy Kong. Jawel, voor het eerst in de reeks zal je met twee spelers kunnen samenspelen. Dat hoeft niet, want je kunt de game perfect in je eentje spelen, maar met twee wordt het helemaal anders. De mogelijkheid om als Diddy Kong op de rug van Donkey Kong te springen om zo door taaiere stukken te raken, is overigens een elegante manier om nieuwkomers in de game te trekken. De vijandige Tiki’s zijn vervaarlijke tegenstanders en komen in verschillende varianten, de ene al gevaarlijker dan de andere. Elk nieuw level brengt nieuwe uitdagingen. Soms verzamelt Donkey Kong bananen terwijl hij door de jungle rent, de andere keer moeten er vijanden uitgeschakeld worden op een tropisch strand en nog een andere keer is timing essentieel wanneer hij over ravijnen springt met een mijnkarretje. Onderweg zijn er heel wat verborgen items, puzzelstukken en andere verrassingen te vinden. Spel K-O-N-G tegen het einde van elk level en verdien een extra bonus.