Review: Knights Contract

Knights Contract doet evenveel goed als verkeerd. Als de computer ook maar een fractie intelligenter had geweest, dan had deze titel veel beter uit de verf gekomen. Nu zit je met een spel dat met momenten pure frustraties oproept, terwijl het anderzijds ook leuk kan zijn om te spelen. Knights Contract is goed, maar weinig opvallend.

Twee helden

Het verhaal start bijzonder absurd. Heinrich, een voormalig executionist, is betoverd om eeuwig te leven. Dit gebeurde net voordat hij de slechte heks Gretchen naar de eeuwige jachtvelden had gestuurd. Nu gaan ze samen hun weg banen doorheen een heel reeks slechte heksen met superkrachten om de poppenmeester Faust te lijf te gaan. Heinrich en Gretchen zijn twee memorabele personages. De brute Heinrich is onoverwinnelijk, maar hij kan niet van Gretchens zijde wijken of ze sterft. Hij heeft absolute kracht met brute wapens die doorheen vijanden hakken, terwijl zij hem kan bijstaan met extra krachten om aanvallen nog brutaler te maken. Ze kan ook zelf wat actie ondernemen, zoals het plaatsen van valstrikken om vijanden op hun plaats te houden. De twee zijn een behoorlijk complementair duo, en het verhaal lijkt goed genoeg om beide kwaliteiten goed uit te spelen. Helaas is de domper op de feestvreugde dat je Gretchen niet kunt controleren. Gretchen wordt door de computer bediend, en die is niet altijd even slim. Ze staat soms in de weg van je aanvallen en raast steevast naar de vijand wanneer ze nog maar een fractie van haar gezondheid over heeft. Zelfs wanneer je ze probeert te blokkeren, zal ze steeds haar weg vinden om de vijand aan te vallen om daarna te sterven door rondjes te lopen vlak voor de vijand. Helaas is Gretchen niet onoverwinnelijk zoals Heinrich, waardoor je heel veel keer een spel moet herstarten omdat Gretchen alweer roekeloos op de vijand afstormt.
Na elk level kom je een eindbaas tegen. Steeds transformeert een heks in een uniek, meestal groot wezen dat jou het vuur aan de schenen legt. Omdat het monster zo groot wordt, blijft de camera ook steeds gefixeerd op een plaats. Het resultaat is een beperkt overzicht van het speelveld, waar je meermaals buiten beeld je weg moet zoeken. Vooral wanneer je daarom net van een rand valt, is het des te pijnlijker. Om alles nog vervelender te maken, heeft elke eindbaas Quick Time Events. Hier moet je een hele reeks knoppen op bepaalde momenten indrukken om een vijand af te maken. Helaas is je timing heel strak en krijgt de eindbaas altijd een derde van zijn gezondheid terug wanneer je ook maar een knop mist. Gelukkig blijft de knoppenreeks onveranderd, zodat je na een tijdje de knoppenserie onthoudt. Op het einde van het verhaal doet Knights Contract een verrassende zet: de twee helden uit elkaar trekken. Eindelijk kunt je het commando overnemen van Gretchen. Zo merk je dat Gretchen veel te zwak is om alleen te vechten, maar toch genoeg tricks heeft om het interessant te maken. Het laatste deel van het verhaal duurt relatief lang, maar je kunt nu eindelijk genieten van de volledige bediening van de twee helden.