Review: Duke Nukem – Critical Mass

Het is een blij weerzien met Duke! Dit is een leuk voorsmaakje op de next-generation Duke Nukem-game die er begin juni aankomt.

Zo kennen we Duke

Het was absurd lang wachten op een nieuwe Duke Nukem game en nu verschijnen er binnen een paar maanden tijd plots twee… Nog voor het eindelijk aangekondigde Duke Nukem Forever verschijnt, zal de blonde, kauwgomverslindende bruut zijn onvergelijkbare ding doen op de Nintendo DS. Deze keer heeft hij de ondergang van de mensheid op zijn geweten. Oké, hij heeft daarbij wat ‘hulp’ gehad van buitenaards gespuis. Het einde van de wereld is voor een man als Duke echter geen onoverkomelijk probleem. In deze eerste van wat een trilogie zal worden, reist hij door de tijd om op beslissende momenten de plannen van de aliens te dwarsbomen.
De DS-versie combineert een zijwaarts scrollende 2D-gameplay aan een volledig in 3D uitgewerkte spelomgeving. Je kunt dekking zoeken, met een jetpack door de levels razen, schieten door een telescoopvizier en het uitvechten met eindbazen vanuit een over de schouder spelperspectief. Met niet minder dan vijf verschillende gameplaystijlen is het variatie troef in deze intense actietitel. De actie speelt zich voornamelijk af op het bovenste scherm. Het onderste geeft je op een heel vlotte en overzichtelijke manier toegang tot je arsenaal, inventaris en alternatieve moves. Duke Nukem – Critical Mass is geschikt voor spelers vanaf twaalf jaar. Dat betekent dat onze held zijn beruchte oneliners ietwat gefatsoeneerd heeft, maar je krijgt daarom niet minder verbale humor te slikken. Hij laat overigens duidelijk verstaan dat hij in de eerste plaats de ‘babes’ wil redden en daarna pas de rest van de mensheid. Zo kennen we onze gespierde actieheld weer. Kom maar snel op met dat tweede en derde deel in deze reeks!