Review: From Dust

From Dust is een bijzonder mooi en bij momenten verrassend godgame die je een paar stevige puzzels voorlegt. Fans van het genre hebben hier een hele kluif aan.

Manipuleren van de natuurelementen

Er is een achtergrondverhaal over Ouden en herinneringen, maar dat boeit allemaal niet; we kunnen alleen maar met zand en water spelen. Als godje situeren je krachten zich in het manipuleren van de elementen. Je verlegt grond om een zandbank te creëren waar je mannetjes over kunnen lopen, je zuigt meren leeg en bouwt muren van lava. En dat is allemaal heel mooi vormgegeven. Je zou het misschien niet verwachten, maar dit is geen grote zandbak waarin je kunt bouwen. Het is eerder een puzzelspel dat het midden houdt tussen Populous en Lemmings. Terwijl je stam van plek naar plek reist, vinden ze totems en oude stenen die jou en je dorpelingen nieuwe krachten geven, bijvoorbeeld om tsunami’s tegen te houden of water te kalmeren zodat het makkelijker is om er zandbanken in te bouwen. Ondertussen is het jouw taak om te zorgen dat je mannetjes tot bij die totems en stenen geraken. Het heeft allemaal een heel hoog eco-gehalte. Je stam poot een dorpje neer en gaat vervolgens overal bomen planten. Je krijgt bonussen als je een heel gebied van dor naar bos krijgt, waarna er ook allerlei beesten opduiken.
Je spendeert een groot deel van From Dust in een soort lange tutorial, waarin je telkens nieuwe krachten leert en uitvist wat je daar nu weer mee aanmoet, maar het spel is absoluut niet makkelijk. We speelden het via Xbox Arcade, wat misschien iets minder snel gaat dan de muisbediening van de pc-versie, en moesten aanzien hoe het dorpje van onze stam keer op keer door tsunami’s overspoeld werd, bijvoorbeeld. Roepen naar het scherm dat we het mannetje wilden oppakken, bracht geen soelaas. Naast de campagne kun je ook allerlei Challenges spelen, waarin je bijvoorbeeld je waterkrachten oefent door een bosbrand te blussen. Aan het einde van het verhaal krijg je een zandbakmodus, waarin je naar believen met de wereld kunt spelen. Je kunt het spel downloaden via Xbox Live Arcade, en de pc-versie vind je online op Steam en in de Ubisoft Store. Het spel zou ook op PlayStation Network uitkomen, maar is op het moment van schrijven uitgesteld.