Review: Deus Ex: Revolution

Hier en daar stuit je op een schoonheidsfoutje, maar die maken dit avontuur van hightech en low-life er nooit echt minder meeslepend op.

Elf jaar wachten

Als er dit jaar een game grote schoenen te vullen heeft, dan is het deze wel. Het originele Deus Ex, dat ondertussen van 2000 dateert, duikt nog altijd op in de jaarlijkse lijstjes van ‘beste games ooit’. We tellen echter elf jaar later. Alle innovaties waar die klassieker destijds de kaart mee hertekende, zijn intussen opgenomen in het basishandboek van gamedesigners. In het jaar 2027 is de kloof tussen arm en rijk groter dan ooit. De technologie staat echter niet stil en zij die het kunnen betalen, laten hun lichaam upgraden met zogenaamde ‘augments’. Die maken je sneller, sterker of geven je andere bovenmenselijke vaardigheden. Niet iedereen is het met deze nieuwe ontwikkelingen eens en de sterkste tegenstanders van dit ‘voor God spelen’ deinzen er niet voor terug om hun argumenten met dodelijk geweld kracht bij te zetten. Jij bent Adam Jensen, een veiligheidsagent van een multinational die marktleider is in de productie van die augments. Wat begint als een routineonderzoek sleept je al snel mee in een levensgevaarlijk avontuur vol verraad, sinistere samenzweringen en morele dilemma’s.
Bij fans en kenners heerst een dubbel gevoel. Ze willen een heel herkenbare opvolger, maar dan wel een die ook nog eens helemaal up-to-date is met de verfijnde wensen van de veeleisende moderne speler. Deus Ex: Human Revolution schittert op beide fronten. Zo is er het futuristische verhaal dat ietwat middelmatig van start gaat, maar je na een uur of drie in een houdgreep tot over de eindstreep sleept. Zo zijn er de eindeloze opties waarmee je de mentale en fysieke eigenschappen van je spelpersonage kunt upgraden met moeizaam verdiende cybernetische prothesen. De invloed daarvan is onmiddellijk merkbaar op de spelbeleving. En zo zijn er de vele, vaak oncomfortabele morele dilemma’s die deze game je opdringt. Vele games beloven je een gameplay op maat en verregaande consequenties voor je houding, dialoogkeuzes en acties in de spelwereld. Weinig games maken die belofte zo waar als Deus Ex: Human Revolution.