Review: Dream Trigger 3D

Dream Trigger 3D probeert een interessant concept aan te boren, maar de uitwerking biedt te weinig motivatie om alle levels te doorlopen. Leuk om te proberen, maar de herhaling slaat snel toe.

Trippen zonder drugs

Dream Trigger 3D is lastig om in enkele woorden samen te vatten. Voor iedereen die een filmpje van het spel bekijkt of het iemand ziet spelen, denkt spontaan aan de effecten van paddo’s of andere hallucinogene middelen. Niets is minder waar, want Dream Trigger 3D ziet er opvallend kleurrijk uit. De afwisselende achtergronden met de extra diepte van de 3DS geven je een interessant tunneleffect. Neem wel op tijd een pauze tijdens het spelen, want net dat tunneleffect zorgt ervoor dat je ogen snel rust nodig hebben. Het spel gebruikt de twee schermen op een innovatieve manier. Het touchscreen geeft je een aantal kleurenpixels die je kunt benadrukken door aan te tikken. Zo’n tikkende beweging activeert een sonar, waardoor de vijanden op het bovenste scherm verschijnen. Door met de joystick je ruimteschip te manoeuvreren, kun je tussen de vele projectielen door de tegenstand afmaken. Het verrassende element zit hem in het vuren van je wapens. Van zodra je begint te vuren, wat je ongeveer enkele seconden aan een stuk kunt, ben je onsterfelijk. Niemand kan je raken; enkel jij kunt iedereen afmaken. Zodra je stopt met vuren of je vuurbalk leeg is, ben je opnieuw kwetsbaar.
Twee schermen tegelijk in het oog te houden lijkt moeilijk, maar na een uurtje heb je het helemaal onder de knie. Het is net dan dat je Dream Trigger 3D even begint te appreciëren. De vernieuwende gameplay maakt indruk, maar helaas blijft die indruk maar beperkt hangen. In totaal zijn er 55 levels, maar na level 20 begin je stilaan de herhaling te voelen. Een pijnlijk gevoel, want het idee erachter biedt nochtans genoeg mogelijkheden. Herhaling slaat over in verveling, met als enige motivatie de potentiële nieuwe werelden die je te zien krijgt. De muziek krijgt in Dream Trigger 3D een aparte behandeling. Naargelang de intensiteit van de gevechten krijgt de muziek een serieuze elektrische beat. Heel prettig om mee te werken in hectische omstandigheden, maar bij mindere actie valt de muziek te sterk weg. Jammer, want de soundtrack is meer dan behoorlijk als er veel actie op het scherm is. Multiplayer is nagenoeg onbestaande. Je kunt met twee toestellen tegen elkaar spelen, maar online valt er niets te bespeuren. Een eventuele online rangschikking van de snelst doorgespeelde levels had leuk geweest, maar niets van dat.