Review: DualPen Sports

Wii Sports was met reden gratis meegeleverd met de Nintendo Wii omdat het geen volwaardige game was. Dual Pen Sports is dat zeker niet, dus laat je deze best links liggen. Jawel, zelfs met de beperkte hoeveelheid beschikbare 3DS-games zijn er zeker betere alternatieven.

Nieuwe manier van sporten

DualPen Sports wil voor de Nintendo 3Ds zijn wat Wii Sports betekent voor de Nintendo Wii-console, en wil dat doen met een origineel concept. De meegeleverde tweede styluspen wil je direct aan het werk zetten, maar je komt al direct een potentieel probleem tegen. Deze titel kun je niet snel even op je schoot spelen, want hoe kun je in hemelsnaam je 3DS vasthouden met in elke hand een stylus? Je hebt dus met andere woorden altijd een tafel nodig om op te spelen. Het lijkt niet ideaal, en daar kom je al snel achter. DualPen Sports bevat zeven sporten: skiën, paragliden, boogschieten, voetbal, boksen, basketbal en baseball. De twee leukste spelletjes zijn zonder twijfel skiën en paragliden. Hoewel de snelheid van alle sportdisciplines behoorlijk laag is, heeft paragliden een rustgevend effect door rustig door de wind te zweven, met hier en daar wat opwaartse warmte om verder te zweven. Skislalom is gelukkig een van de snellere sporten, maar je moet het touchscreen soms zo stevig aantikken om van richting te veranderen dat je vreest om het te breken.
Boogschieten is simpel en efficiënt: schiet op een aantal al dan niet bewegende rozen en that’s it. De hoogste score wint de discipline. Voetbal is vergelijkbaar, maar hier moet je in een bepaald deel van het doel schieten om punten te scoren. Beide vragen twee stylussen als input, maar de uitvoering is nogal omslachtig. De 3DS bevat tenslotte een gyrosensor; waarom wordt die nergens gebruikt in het spel? Basketbal is ronduit saai, boksen is gemakkelijk en voorspelbaar, en baseball is oninteressant en geeft je amper voldoening. Gelukkig is er multiplayer om meer plezier te maken, maar net daar komen de tofste disciplines niet aan bod. Je hebt er enkel baseball, voetbal, boogschieten en basketbal. Boksen leek ons erg leuk in multiplayer, maar daar vinden we niets van terug. Om beter te worden, zijn er aparte trainingen te doen, maar die gaan we je besparen wegens veel te weinig variatie. DualPen Sports heeft zijn mosterd gehaald bij Wii Sports, inclusief de personages. Iedereen ziet eruit als een Mii. Bovendien zijn de graphics van zo’n zwak niveau, dat 3D niet interessant is om in te schakelen.