Review: The Lord of the Rings – War in the North

Een vaste strategie bij het spelen van The Lord of the Rings: War in the North werpt ongetwijfeld vruchten af, maar zet de deur open voor die ene echt gruwelijke vijand: de routineuze repetitie.

[related_article id=”160734″] Episch, met gevaar voor repetitie

Frodo en co haalden hun uitvoerig beschreven en meesterlijk verfilmde overwinning op de krachten van het kwade in Centraal Midden Aarde. Het was echter Gandalf zelf die toegaf dat de eindzege onmogelijk was geweest zonder de inspanningen van hun bondgenoten in het noorden. Dat stiefmoederlijk behandelde front krijgt in deze actiegame met stevige rollenspelinvloeden eindelijk de aandacht die het verdient. War in the North volgt drie heldpersonages door een best lijvige campagne. Omdat Tolkien zelf mee de fundamenten voor het fantasy-genre legde, mag het voor een keertje niemand tegen de borst stoten dat het trio in kwestie opgetrokken is uit een taaie dwerg, een magisch aangelegde elf en een menselijk ogende ranger.

De game laat zich in z’n eentje spelen, maar het is duidelijk ontworpen om er met drie spelers samen doorheen te gaan. Je haalt immers veel meer plezier uit de aanwezigheid van menselijke strijdmakkers dan uit het nogal generische verhaaltje. Elk personage heeft zijn sterke en zwakke punten, maar niemand is beperkt tot een bepaalde rol. Met amper een uur ervaring onder de gordel laat die magisch onderlegde elf zich bijscholen tot een krijger die haar vrouwtje staat in het lijf-aan-lijfgevecht. Die welgekomen flexibiliteit in de rol die elk karakter speelt, laat creativiteit, experimenteren en improvisatie toe bij het in het rond hakken of met vuurballen slingeren.