Er komt deze maand een probeerversie uit van Zombies, Run! Een spel dat je op je smartphone speelt door echt te lopen. Het geld dat nodig was om het spel te maken is ingezameld bij het grote publiek. Zombies, Run! is een avonturenspel waarbij je een loopkoerier speelt in een postapocalytpische wereld die door zombies […]

Er komt deze maand een probeerversie uit van Zombies, Run! Een spel dat je op je smartphone speelt door echt te lopen. Het geld dat nodig was om het spel te maken is ingezameld bij het grote publiek.

Zombies, Run! is een avonturenspel waarbij je een loopkoerier speelt in een postapocalytpische wereld die door zombies onder de voet gelopen wordt. Via de smartphonetoepassing hoor je de zombies aankomen en krijg je opdrachten om medicijnen, munitie en batterijen te gaan verzamelen. Als je weer terug bent van je looptocht, kan je thuis de virtueel verzamelde materialen gebruiken om je basis uit te breiden.

 

Het spel moet looptrainingen leuker maken doordat er een verhaal van zombies rond wordt gebouwd. Je start het spel met een druk op de knop en tijdens het lopen hoef je er niet meer naar om te kijken. Je kunt zelfs je eigen routes blijven lopen. Na afloop druk je opnieuw op een knop en is het spel afgelopen.

Het spel is bedoeld voor iOS-toestellen, dus Android- en Windows-Phonegebruikers zijn nog wel even veilig voor het zombiegevaar.

Onafhankelijke spelstudio
Het opvallendste aan dit spel is de manier waarop geld is ingezameld voor de ontwikkeling ervan. Vorig jaar zette een onafhankelijke gamestudio een demonstratiefilmpje online. Ze legden het concept van het spel uit en vroegen om een financiële bijdrage te beloven. Pas toen genoeg mensen geld beloofd hadden, werd het daadwerkelijk opgevraagd.

Vorig jaar in september werd het nodige geld gevonden en kon de ontwikkeling starten. Volgens de projectpagina van Zombies, Run! schiet de ontwikkeling aardig op. Februari is de richtdatum voor lancering en gamesstudio Six to Start denkt dat die nog haalbaar is. In januari al komt er een vroege versie uit van het spel.

Mensen die grotere bedragen hebben beloofd voor de ontwikkeling mogen zelfs meehelpen aan het spel. Wie meer dan 20 dollar gaf, mag zelf opgenomen zombiegegrom insturen. Wie meer dan 85 dollar schonk, ziet zijn naam opduiken in het spel, in een straatnaam of als naam van een overleden personage.

De spelmakers zijn zelf al vroege versies aan het uitproberen. Volgens hen benadert de spelervaring hetgeen ze voor ogen hadden toen ze begonnen met de inzamelactie.