Review: Kid Icarus – Uprising

Ondanks de soms moeilijke bediening van Kid Icarus - Uprising valt er weinig fout te vertellen over deze game. Innovatief, fris en toch geen rasechte Nintendo-game. We kijken nu al vol verwachting uit naar de volgende Kid Icarus-game - hopelijk niet pas binnen een kwart eeuw.

26 jaar later

Kid Icarus – Uprising is misschien niet de game waar de fans op hadden gehoopt, maar naar Nintendo-normen is er toch een stevige stijlbreuk te zien. Fris, verrassend en degelijke multiplayer, geen enkele andere Nintendo-titel doet beter. Dat heeft het allemaal te danken aan Masahiro Sakurai, de producer van deze game en uitvinder van de bijzonder populaire Smash Bros.-reeks.

Kid Icarus – Uprising wordt samen met een houder meegeleverd waar je de 3DS op kunt zetten. Waarom heb je dat nodig? Daar kom je snel genoeg achter als je het spel opstart. De bediening is bijzonder complex omdat de 3DS geen analoge sticks heeft. Hierdoor beweeg je Pit, het hoofdpersonage, met maar een analoge stick, terwijl je de camera bedient op het aanraakscherm. Tel daarbij nog de linkerschouderknop en de vier selectieknoppen die je nodig hebt, en al snel heb je handen tekort. Er is sinds kort een accessoire beschikbaar, de Circle Pad Pro, die een tweede analoge stick toevoegt aan de Nintendo 3DS. Kid Icarus – Uprising ondersteunt die, maar enkels voor linkshandige spelers. De twee analoge sticks tegelijk gebruiken lukt niet. Bereid je alvast voor op de nodige frustraties!

Het probleem van de bediening is eigenlijk alleen maar problematisch in een deel van het spel. Elk hoofdstuk start met Pit die in de lucht een on-rails actiemoment heeft van enkele minuten. Daar werkt de bediening prima, tot hij op de grond landt. Verwacht alvast de nodige slijtage aan het touchscreen als je deze game speelt. Genoeg geklaagd over de bediening, want in feite kunnen we weinig andere fouten vinden in deze game. De actie is goed en snel, en het verhaal is boeiend genoeg om te blijven spelen.