Review: Fez

Er hangt iets magisch rond Fez dat moeilijk valt te verwoorden. Briljante eenvoud, heerlijke nostalgie, uitgekiemd leveldesign, niets dan lof over Fez. Puur genieten!

[related_article id=”160734″] 3D-manipulatie

Polytrop Corporation, de ontwikkelaars van Fez, is jaren bezig geweest met de ontwikkeling van deze downloadtitel voor Xbox Live Arcade. Een tweekoppig team, dat bewust de focus legde op eenvoudige gameplay, heeft er veel bloed, zweet en tranen in geïnvesteerd, en dat merk je. Fez kun je best omschrijven als een platformgame, maar dan letterlijk met een twist. Door de spelwereld telkens een kwartslag te draaien, moet je hoger gelegen platformen zien te bereiken. Simpel, en toch briljant tegelijk. Van het verhaal in Fez moet je niet veel verwachten. Een 3D-kubus spat uiteen in honderden stukken, waardoor iedereen in een 2D-wereld vastzit. Jij daarentegen, hebt een rood hoedje gekregen waarmee je in de derde dimensie kunt lopen. Hiermee kun je in vier kwartslagen op een horizontale as telkens het hele speelveld afschuimen. Voor het verhaal hoef je het niet te doen, maar dat is ook niet echt nodig.

Het concept draait rond platformen, puzzels oplossen en genieten van de kleurrijke wereld. Fez is in een retrokleedje gehuld, helemaal in 8-bit stijl. De pixels zijn overduidelijk zichtbaar, maar door het gebruik van een prachtig kleurenpallet word je telkens weer aangetrokken tot die magische wereld. Uren zal je erin doorbrengen; we betwijfelen of je een moment van verveling zal meemaken. De puzzels starten gemakkelijk, maar dat is enkel maar schijn. Je hersenen zullen stevig worden gepijnigd, zonder dat het echt absurd moeilijk wordt.