Facebook zegt dat elke gebruiker deze herfst de Timeline-profielpagina zal krijgen, of je dat nu leuk vindt of niet. Tijd om je verleden in orde te brengen. Sociaalnetwerksite Facebook zegt dat het sit najaar zijn Timeline-profiel zal opdringen aan zijn 955 miljoen gebruikers – of toch degenen die het nieuwe profiel nog niet gebruiken. Met […]

Advertentie

Facebook zegt dat elke gebruiker deze herfst de Timeline-profielpagina zal krijgen, of je dat nu leuk vindt of niet. Tijd om je verleden in orde te brengen.

Sociaalnetwerksite Facebook zegt dat het sit najaar zijn Timeline-profiel zal opdringen aan zijn 955 miljoen gebruikers – of toch degenen die het nieuwe profiel nog niet gebruiken.

Met Timeline zie je heel je Facebookverleden op één pagina. Alle gebeurtenissen, mijlpalen, commentaren en berichten komen uit één overzichtelijke ‘tijdsruggengraat’. Je kunt zelfs teruggaan naar wanneer je geboren bent en babyfoto’s van jezelf toevoegen.

Maar je vindt er ook de beschamende berichten van enkele jaren geleden terug. Die tenenkrullende, pseudodiepzinnige gedichten die je als angstige tiener schreef, bijvoorbeeld. en het is niet eens een beveiligingslek: ze stonden er altijd al, als je maar ver genoeg naar beneden scrolde.

Wanneer je het nieuwe profiel inschakelt krijg je zeven dagen om je onlinepersoonlijkheid op te poetsen. Daarna gaat het onherroepelijk online. Een woordvoerder van het sociale netwerk kon geen specifieke datum noemen, maar Facebook zegt ‘ergens in de herfst’. Verschillende geruchten suggereren echter dat de actie net zo goed volgende week al plaats kan vinden.

Timeline werd voor het eerst geïntroduceerd tijdens Facebooks F8-conferentie in september. Het breekt met het traditionele concept van de profielpagina en dienst als een platform waar je alles kunt delen. Alles, zelfs als het te veel is.

Onlangs toonde een onderzoek nog aan dat velen nerveus worden van de Timeline-functie, omdat ze statusupdates en berichten terugvonden van jaren geleden. Zeventien procent van alle gebruikers verwijdert actief berichten en andere informatie uit zijn digitale verleden, volgens het onderzoek.

Advertentie