Kort vóór de zomer bond fabrikant Apple eindelijk in. Jarenlang gaven ze op hun producten maar één jaar garantie, terwijl Europa verkopers verplicht om twee jaar te bieden. Toch is de ene garantie de andere niet, en wordt er een onderscheid gemaakt tussen de wettelijke en de fabrieksgarantie. En tussen consumenten en bedrijfsklanten. Hoe zit […]


Kort vóór de zomer bond fabrikant Apple eindelijk in. Jarenlang gaven ze op hun producten maar één jaar garantie, terwijl Europa verkopers verplicht om twee jaar te bieden.

Toch is de ene garantie de andere niet, en wordt er een onderscheid gemaakt tussen de wettelijke en de fabrieksgarantie. En tussen consumenten en bedrijfsklanten. Hoe zit het nu?

Sinds 2005 bestaat er binnen de Europese Unie een verplichte wettelijke garantie op elk consumptiegoed dat verkocht wordt. De wettelijke garantie loopt over een termijn van twee jaar, geldend vanaf de datum van aankoop en mits u over een betalingsbewijs beschikt. Wordt uw toestel in die periode hersteld, dan begint er dus niet opnieuw een periode van twee jaar te lopen.


[related_article id=”158256″]

1. Waarvoor geldt de garantie (en voor wie)?
De wettelijke garantie geldt voor consumptiegoederen die aan consumenten worden verkocht. “Dus niet voor bedrijven of vrije beroepen. Die hebben het recht op de wettelijke garantie voor verborgen gebreken, maar niet op die voor consumptiegoederen”, aldus Peter Vandenberghe van handelsfederatie Comeos.

Naast de wettelijke garantie heeft de fabrikant of winkel ook nog eens zijn eigen garantievoorwaarden. Hierin geeft hij aan waar u precies garantie op krijgt, hoelang die duurt, en onder welke voorwaarden. Deze fabrieksgarantie mag u niet optellen bij de wettelijke garantie. Meestal geldt de fabrieksgarantie ook twee jaar, tenzij expliciet anders vermeld.

2. Is het echt twee jaar garantie?
In de praktijk niet. Stel dat u de nieuwste smartphone hebt gekocht in een gespecialiseerde winkel. Na een paar maanden start uw toestel niet meer op. Dat zit qua timing ruim binnen de twee jaar garantie, maar toch kan de winkel weigeren om het toestel kosteloos te herstellen of om te ruilen.

Mogelijk is de fout afhankelijk van de gebruiker, wat maakt dat de fabrikant niet tussenbeide hoeft te komen. Tenzij u binnen die termijn van twee jaar kunt aantonen dat uw smartphone al vanaf het begin defect was, kunt u aanspraak maken op de garantie. Wat in de meeste gevallen niet evident is.

3. Of eerder een half jaar?
Eigenlijk wel. U mag als consument een toestel enkel de eerste zes maanden van de garantieperiode terug binnenbrengen zonder dat er vragen worden gesteld. Iedereen gaat er dan automatisch van uit dat het toestel een conformiteitsprobleem heeft – een fabricagefout dus. De handelaar laat het toestel dan repareren of vervangt het gewoon helemaal.

“Over het algemeen wordt inderdaad aanvaard dat zes maanden na de aankoop alle gebreken die door fabricagefouten zijn veroorzaakt, aan de oppervlakte moeten zijn gekomen. Met andere woorden: na zes maanden is er sprake van slijtage of onoordeelkundig gebruik” zegt Vandenberghe.

4. Wat met extra garantie?
De wettelijke garantie dient vooral om de klant de zekerheid te geven dat hij een kwalitatief product heeft gekocht. Een commerciële garantie kan de wettelijke garantie uitbreiden of aanvullen, maar dus nooit inperken.

“Iedereen, en dus ook zelfstandigen of bedrijven, kunnen een commerciële garantie aanschaffen: het is altijd een aanvullende garantie, en de koper en verkoper beslissen hoe ver ze erin willen gaan.”, aldus Peter Vandenberghe.

“Wilt u bijvoorbeeld de zekerheid dat u bij krassen op uw iPad-scherm altijd een nieuw scherm krijgt, dan zult u een dure extra garantie moeten nemen.”