BlackBerry stelt een groep wijze mannen samen om te bedenken wat het noodlijdende bedrijf uit de penarie kan helpen. Dit zijn volgens ons de vijf meest voor de hand liggende scenario's.


BlackBerry was lange tijd de onbetwiste leider van de enterprisemarkt voor smartphones en genoot ook aardig wat succes bij consumenten.

Het verval in de afgelopen jaren was echter dramatisch: in vijf van zijn grootste Europese markten (Groot Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland) heeft het nog een schamele 2,2 procent marktaandeel over, terwijl zijn nieuwe toestellen met BlackBerry 10 nog niet echt aan willen slaan.

In de zakelijke wereld is het succes van BlackBerry ondermijnd door de groei van de ‘bring your own device’-cultuur, die heeft geleid tot een reusachtige instroom van iPhones en Android-toestellen naar de werkvloer. Zijn poging om in te breken op de tabletmarkt met de PlayBook was een faliekante mislukking.


Nu maakt het noodlijdende bedrjf bekend dat de raad van bestuur een speciaal comité heeft aangesteld om ‘strategische alternatieven’ te verkennen.

“Gezien het belang en de kracht van onze technologie en de evoluerende industrie met zijn competitieve karakter, geloven we dat dit het juiste moment is om strategische alternatieven te verkennen”, zei Timothy Dattels, die aan het hoofd staat van BlackBerry’s wijze mannen.

Het comité zei meteen dat het lang niet zeker is “of dit verkennende proces een transactie zal opleveren.”

BlackBerry-topman Thorsten Heins zei dat zijn bedrijf in de tussentijd zal doorgaan met het terugbrengen van kosten, opvoeren van de efficiëntie en het versnellen van de uitrol van BlackBerry 10. Daar hoort ook de introductie bij van BlackBerry Messenger op andere besturingssystemen en het najagen van kansen op de mobiele markt met zijn BlackBerry Global Data Network.

Terwijl Heins en de zijnen druk bezig zijn, overlopen we wat BlackBerry’s alternatieven zijn.

1. Strategische overeenkomsten sluiten

BlackBerry benadrukt dat het de verspreiding van BlackBerry 10 wil opvoeren en een manier om dat te bereiken is het sluiten van licentieovereenkomsten met concurrenten om zo meer marktaandeel te krijgen.

Hoewel BlackBerry 10 met argusogen werd gevolgd, waren de eerste recensies grotendeels positief. Het nieuwe besturingssysteem wordt gezien als stabiel en veilig.

Toch heeft deze mogelijkheid in het verleden weinig succes opgelerd. BlackBerry heeft namelijk al eens gekeken naar licenties, waarbij het JP Morgan en RBC Capital Markets strategisch onderzoek liet doen.

Toen BlackBerry zijn besturingssysteem destijds in de etalage zette, was er weinig interesse. Ondanks zijn kwaliteiten zijn er genoeg alternatieven die minstens even interessant zijn. Niet alleen Android, maar ook Windows Phone, Tizen en Ubuntu Touch zijn daarbij het overwegen waard.

Als het toen al niet lukte, waarom zou het nu dan wel gebeuren? BlackBerry’s marktaandeel is bovendien verder gedaald, wat de kans op adoptie verkleint.

2. BlackBerry van de beurs halen

BlackBerry van de beurs halen, biedt geen oplossing voor zijn problemen, maar het kan de Canadese onderneming wel de ademruimte geven waar het naar snakt.

Michael Dells verwoede pogingen om Dell van de beurs te halen heeft het idee van een techbedrijf in private handen ineens trendy gemaakt. Het grote voordeel is dat de eigenaren lastige langermijnbeslissingen kunnen maken over de toekomst van het bedrijf, zonder dat Wall Street hen voortdurend op de vingers kijkt.

Blackberry heeft cashreservers en is een stuk kleiner dan Dell, waardoor dit scenario realistisch lijkt. Het moet dan wel een investeringsmaatschappij bereid vinden om de gok te wagen.

Maar dan hebben we nog geen antwoord op de vraag wat BlackBerry kan doen om het tij te keren. Als het van plan is om dit alternatief te kiezen, zal het afhangen van de opkoper en de huidige directie of BlackBerry in goud of oud schroot verandert.

3. Het bedrijf verkopen

Er zijn in het recente verleden een aantal namen genoemd als mogelijke kopers van BlackBerry, waaronder Lenovo, Samsung, Amazon en Microosft. Sommige van die bedrijven zouden nog altijd geïnteresseerd kunnen zijn en er kunnen nieuwe bedrijven zijn die mogelijk een bod uitbrengen. HP zou een nieuw avontuur in de zakelijke smartphonemarkt kunnen overwegen en zelfs Dell is niet uitgesloten.

Toch zijn er geen voor de hand liggende kandidaten op dit moment. Veel hardwarefabrikanten hebben de mobiele markt de afgelopen jaren de rug toegekeerd en er zijn eenvoudigere en goedkopere manieren om een comeback te maken.

4. Opsplitsen

Een andere optie is het in stukken breken van de onderneming, waarna de onderdelen apart worden verkocht. BlackBerry heeft duizenden mobiele patenten die enorm aantrekkelijk kunnen zijn voor, bijvoorbeeld, Google of Apple.

 Het zou zelfs zijn hardware van zijn software kunnen scheiden, en zich compleet storten op mobiel toestelbeheer en enterprisesoftware, waar het nog altijd een toekomst heeft.

Hoofdanalist van Wells Fargo Securities lijkt dit scenario echter weinig realistisch. “Wat betreft de verkoop van assets geloven we dat BlackBerry de meeste waarde heeft als geheel, al zou er interesse kunnen zijn in afzonderlijke onderdelen van het bedrijf. Het besturingssysteem voor de auto- en smartphonemarkt, infrastrctuur voor security, intellectuele eigendommen, klantenbestand in de enterprise, etc.”

5. Niets doen

Zoals BlackBerry al zegt in zijn verklaring “is het niet verzekerd dat dit verkennende proces een transactie zal opleveren.” Het zou dus heel goed kunnen dat BlackBerry besluit op de huidige weg verder te gaan na het overwegen van zijn opties.

Het heeft nog altijd een sterke merkidentiteit, een redelijke groot aantal klanten op de enterprisemarkt en verschillende aantrekkelijke technologieën. Het is nog altijd mogelijk dat een afgeslankt BlackBerry een niche kan vinden in het mobiele ecosysteem.

Maar het zal moeilijk voor BlackBerry worden om te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Het is geen goed idee om de klanten en werknemers lang in onzekerheid te laten: hoe eerder BlackBerry tot een besluit komt, hoe beter.