Elon Musk, de man achter Tesla, komt op de proppen met Hyperloop, een nieuw transportsysteem dat passagiers in capsules als kogels door een lange buis schiet. Luchtkasteel of vervoer van de toekomst?

Advertentie

Elon Musk, een Zuid-Afrikaanse uitvinder en ondernemer, is nu al bekend als mede-oprichter van PayPal, stichter van autofabrikant Tesla Motors en de motor achter ruimtevaartbedrijf SpaceX.

De excentrieke miljardair heeft nog meer noten op zijn zang: hij kwam maandag op de proppen met een alternatief voor hogesnelheidstreinen en korte vliegreizen: de HyperLoop.

Musk zinspeelt al maanden op het feit dat hij werkt aan een vorm van vervoer die passagiers in een half uur tijd meer dan 600 km kan laten afleggen. Nu toont hij voor het eerst hoe dat er in de realiteit uitziet.

[related_article id=”160734″]

De Hyperloop is een honderden kilometers lange stalen aaneengesloten buis, die bij begin- en eindpunt een lus vormt (vandaar de naam).

Binnenin worden aluminium capsules geplaatst, die zijn uitgerust met luchtlagers. Eenzelfde soort lagers kom je ook tegen in pucks van een airhockeytafel.

Via een lineaire versneller binnenin de buis wordt de op lucht drijvende capsule door de buis heen gejaagd. Zonnepalen zouden moeten zorgen voor de aandrijving van de versnellers, die volgens Musk ‘platgerolde versies van de inductiemotoren zijn die ook voorkomen in de Tesla Model S.’

Luchtversnellers
De motoren hoeven volgens Musk slechts op ‘een procent van het totale traject’ worden geplaatst. In een interview met Business Week legt hij uit dat motoren aan de uiteinden de aanstormende capsules afremmen. Met de geabsorbeerde kinetische energie kan de volgende capsule worden afgeschoten in de tegenovergestelde richting.  

Omdat via deze methode weinig wrijving ontstaat, beweert Musk, kunnen de capsules maximale snelheden van rond de 1.300 kilometer per uur bereiken (800 mijl per uur). Volgens de uitvinder kan om de dertig seconden een capsule vertrekken, om zo een veilige afstand tussen de projectielen te garanderen.

In een half uur van Amsterdam naar Berlijn
Met de Hyperloop zou je zo theoretisch gesproken binnen een half uur van Amsterdam naar Berlijn kunnen reizen, of in minder dan een uur van Brussel naar Florence kunnen gaan. Musk zegt dat ook een versie met capsules voor auto’s mogelijk is, zodat je bij wijze van spreken zo de buis kunt inrijden.

In een blogpost legt Musk uit dat hij een alternatief wilde bieden voor de zojuist aangekondigde hogesnelheidstrein tussen San Francisco en Los Angeles. De uitvinder zegt ‘teleurgesteld’ te zijn in de lijn, die volgens hem zowel te duur als te langzaam is.

De miljardair beweert dat hij een Hyperloop voor passagiers kan bouwen voor 6 miljard dollar, iets minder dan een tiende van de 70 miljard dollar die is voorzien voor de bouw van de Californische hogesnelheidstrein.

Musk voegt toe dat de buizen op verhoogde platforms worden gebouwd, waardoor de Hyperloop het traject van bestaande wegen kan volgen en de problemen vermijdt die traditioneel ontstaan bij de aanleg van spoorwegtrajecten.  

“Zelfs als het pad van de Hyperloop afwijkt van de snelweg, zal het minimale verstoring veroorzaken van akkers. Het is het beste te vergelijken met een boom of telefoonpaal, waar boeren voortdurend mee te maken krijgen.”

Volgens Musk is de Hyperloop vooral bedoeld voor trajecten van maximaal 1.500 kilometer met een hoge verkeersdichtheid. Hij denkt dat vliegtuigen een goedkoper en sneller alternatief zijn voor langere afstanden.

De Hyperloop ziet er mooi uit op papier, maar dat betekent niet dat hij al gebouwd is. Musk zegt dat hij zelf de handen vol heeft met Tesla en SpaceX en biedt voorlopig alleen zijn steun aan bij het bedrijf dat de klus aandurft. Hij heeft zijn plannen ‘als een soort van opensourceontwerp’ beschikbaar gemaakt, zodat anderen het project verder kunnen verbeteren. 

Pas als binnen een paar jaar geen geïnteresseerde partijen opdagen, overweegt hij om het eerste prototype van de Hyperloop zelf te bouwen.

Neem zelf een kijkje naar Hyperloop met dit 57 pagina’s tellende PDF-document, dat Musk op de site van Tesla Motors heeft gepubliceerd.