Nieuws

Helft smart-tv’s niet eens op internet aangesloten

Werden smart-tv's niet uitgevonden zodat je met je televisie ook op internet kunt? Wel, de meeste bezitters van zo'n toestel gebruiken het daar niet voor.

Zes op de tien eigenaren van een smart-tv benutten de onlinefunctionaliteit van hun toestel helemaal niet, zo blijkt uit een onderzoek van PriceWaterhouseCooper onder Duitse consumenten.

De bediening is te ingewikkeld, en het is veel gemakkelijker om met je tablet of laptop een onlinevideo te bekijken, zo concludeert de bekende adviesfirma.

Hoe intensief de internetmogelijkheden van een smart-tv gebruikt worden, hangt vooral af van hoe eenvoudig het toestel daarvoor te bedienen is. Dat valt blijkbaar niet mee, want de helft van de verkochte toestellen is niet eens op het internet aangesloten.

[related_article id=”160734″]

Werk aan de winkel dus voor de fabrikanten Sony, Samsung, LG, Philips en Panasonic, die zulke televisietoestellen in de winkel hebben staan. Want nu maken hun klanten nog maar erg weinig gebruik van het "smart"-aspect.

Veertig procent van hen kijkt minimaal enkele keren per maand naar websites met videoclips of naar online-mediatheken. Drie op tien smart-tv-bezitters bestellen wel eens een betaalfilm; jongeren (18-30 jaar) doen dat beduidend meer dan ouderen (45+). Sociale media worden erg weinig bekeken op zo"n televisie, en ook webshops worden amper bezocht.

Toch ziet PWC een rooskleurige toekomst voor de smart-tv in Duitsland. Maar eerst moet de horde van eenvoudige bediening en standaardisering onder fabrikanten genomen worden. Het bureau voorspelt voor betaalde tv-content desondanks een snelle marktgroei van 175 miljoen euro nu naar 511 miljoen in 2017.

Voor dit onderzoek ondervroeg PWC afgelopen zomer negentienhonderd oosterburen.  

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business