Ruim twee derde van de webshops heeft interesse in een stenen winkel. De opmars van de zogenaamde shop-in-shop of pop-upstore speelt hierbij een belangrijke rol.

Advertentie

Ruim twee derde van de internetwinkels heeft interesse in een "stenen" winkel. De opmars van de zogenaamde shop-in-shop of pop-upstore speelt hierbij een belangrijke rol. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau. 

Deze trend is niet nieuw. Ook in ons land zien we steeds meer webwinkels, die reeds geruime tijd een stenen winkel uitbaten. Coolblue bijvoorbeeld, terwijl Bol.com overgenomen werd door Ahold, uitbater van de Albert Heijn supermarktketen.

Vaak wordt gesproken over bedreigingen van e-commerce voor de klassieke retail, maar het Nederlands onderzoek toont aan dat het net kansen zou kunnen bieden om de leegstand in winkelgebieden terug te dringen. 

Shop-in-shop
Uit het Nederlands onderzoek blijkt dat ruim twee derde van de webshops interesse heeft in een echte winkel in bakstenen. Een overweging die al langer speelt. Ruim 20 procent van de ondervraagde webwinkels had eerder al eens de stap gezet van verkoop via internet naar de combinatie van online en offline verkoop. 

Vooral een eigen winkel is populair (15 procent). Maar ook een winkel in een winkel of shop-in-shop (8 procent) of een tijdelijke winkel of pop-upstore (1 procent) komen steeds vaker voor.

Op dinsdag 4 februari organiseren we een gratis seminarie over e-commerce in het teken van onze populaire Business Meets IT-seminariereeks. Meer informatie over het e-commerce seminarie vindt u op de website van Business Meets IT.