Nieuws

Last.fm stopt met abonnementen voor radiostreaming

Last.fm trekt de stekker uit zijn betaalabonnementen voor radiostreaming, om zich meer toe te leggen op tracking en aanbevelingen.

Last.fm biedt geen abonnementen meer aan voor radiostreaming. Vanaf 28 april wil de dienst zich volledig toeleggen op zijn andere features: aanbevelingen en tracking gebaseerd op je luistergedrag op andere platformen, zoals YouTube en Spotify.

Dat kondigde het bedrijf gisteren aan in een forumbericht, op zijn website, en in een e-mail aan zijn abonnees.

[related_article id=”160734″]

Je kan nog steeds Last.fm-features gebruiken, zoals de persoonlijke radiostations die je kan creëren in externe apps en diensten. Daarbij wordt de eigenlijke muziek binnengehaald van een andere bron dan Last.fm’s eigen servers. Je kan bijvoorbeeld muziek luisteren via Last.fm’s nieuwe speler, momenteel in bèta, die zijn materiaal bij YouTube haalt. Of, als je Spotify gebruikt, kan je de nieuwe Last.fm-app voor die service gebruiken om bijvoorbeeld afspeellijsten te maken.

Met de Last.fm Scrobbler-app kan je dan weer afspeellijsten maken met de nummers die je opgeslagen hebt op je iPhone. Die app is jammer genoeg wel alleen beschikbaar voor iOS, dus Androidgebruikers moeten Last.fm (voorlopig) vaarwel zeggen.

Om die situatie recht te zetten liet Last.fm al weten dat ze “manieren onderzoeken om samen te werken met derde partijen om een mobiele luisterervaring mogelijk te maken.”

Nu ze streaming uit hun eigen aanbod geschrapt hebben, zegt Last.fm dat ze zich nu willen toespitsen op het scrobblen – het volgen van al je luisteractiviteit – en betere aanbevelingen bieden.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business