De geheime dienst NSA vergaart dagelijks miljoenen foto's van het internet, om spionagedoelwitten te identificeren en op te sporen.

Advertentie

Het Amerikaanse spionageagentschap NSA haalt elke dag miljoenen foto’s uit onder meer e-mails, tekstberichtjes, sociale media en videoconferenties. Dat schrijft The New York Times op basis van geheime documenten die door Edward Snowden zijn gelekt.

Digitale sporen verzamelen
Tot nog toe was de NSA vooral gefocust op het onderscheppen van telefoons en mailverkeer, maar het agentschap denkt dat er in de foto’s nog een “enorm onaangeroerd potentieel” zit. Deze manier van werken zou zelfs een revolutie kunnen betekenen in de manier waarop het doelwitten in de gaten houdt, zo klinkt het. Met de digitale sporen die doelwitten op het internet achterlaten, wil de NSA zo veel mogelijk biografische en biometrische informatie samenstellen, om zo bepaalde mensen uiterst doelgericht in de gaten te houden.

 

Een presentatie die de New York Times kon bemachtigen, laat foto’s zien van dezelfde man in steeds wisselende omgevingen. Die data worden gekoppeld aan zijn reisgedrag en de personen waarmee hij in contact staat. Hoeveel foto’s er nu al in de database van de NSA zitten, is niet duidelijk.

Wapen tegen criminaliteit of privacy-nachtmerrie?
De technologie om automatisch gezichten te herkennen is de laatste jaren sterk verbeterd. Zowel overheden als commerciële bedrijven raken er dan ook steeds meer in geïnteresseerd. Toch is niet iedereen gelukkig met deze evolutie. Privacygroeperingen spraken in april nog hun bezorgdheid uit over een database met gezichten die de FBI aan het aanleggen was en die volgend jaar al 52 miljoen foto’s zou kunnen bevatten. Volgens de FBI is dit een nuttig wapen om criminaliteit te bevechten. De Electronic Frontier Foundation is echter vooral bezorgd over het gebruik van de gezichten voor activiteiten die niet criminaliteitgerelateerd zijn.

Facebook kwam in 2011 dan weer onder vuur te liggen van de Duitse overheid toen het bedrijf een tool wilde uitrollen om foto’s te taggen. Het sociale netwerk werkt ondertussen al aan een systeem met kunstmatige intelligentie dat net zo goed gezichten kan herkennen als mensen. Deepface, zoals het project werd gedoopt, werkt met 3D-technieken om grote hoeveelheden data uit gezichten te halen. De accuraatheid van het systeem tikt af op 97%.

Scannen, betalen en wegwezen
Het Finse bedrijf Uniqul werkt dan weer aan mobiele betalingstechnologie waarbij een camera in een winkel het gezicht van een klant vergelijkt met gezichten die in een database zijn opgeslagen. 

Advertentie