Ook Microsoft waagt zich aan fitnesstracker

Microsoft komt in het vierde kwartaal met een eigen polsbandje. Het bedrijf stapt daarmee in de voetsporen van onder andere Samsung, LG en Nike.

Polsbandjes die onze stappen tellen, de ingenomen calorieën in de gaten houden en ons slaapgedrag analyseren en al die gegevens naar een smartphone doorsturen, krijgen van veel technologiebedrijven prioritaire aandacht tegenwoordig. Ook Microsoft zou nu dit marktsegment willen betreden, zo schrijft Microsoft-watcher Paul Thurrot van Supersite for Windows.

Het bedrijf uit Seattle zou in zijn labs al maanden aan zo’n apparaatje sleutelen en zou nu stilaan plannen maken om het ook te koop te stellen. In het vierde kwartaal van dit jaar zou het officieel aangekondigd worden. Onder welk merk het apparaat zal uitkomen, staat nog niet vast; Lumia en Surface zijn twee kandidaten.

[related_article id=”161452″]

Ook met Android en iOS
Het polsbandje zou qua looks en prijs veel weg hebben van de Samsung Gear Fit, zo stellen de bronnen van Thurrot. Het apparaat zou krachtiger zijn dan pure fitnesstrackers als de Fitbit of de Jawbone, is uitgerust met een kleurenscherm en kan ook e-mails en berichtjes laten zien.

Het meest verrassende nieuws is wel dat het apparaat niet alleen verbinding zal kunnen maken met Windows Phone-gsm’s maar ook met Android- en iOS-apparaten. Kleinere spelers als Fitbit, Jawbone en Pebble hanteren al zo’n multiplatformstrategie, maar de trackers van bijvoorbeeld Samsung werken enkel samen met Samsung-telefoons. Ook de komende iWatch van Apple zal meer dan waarschijnlijk alleen met iOS-apparaten communiceren.

Markt begint vorm te krijgen
Nu de markt voor fitnesstrackers stilaan vorm begint te krijgen, is dit voor Microsoft het ideale moment om de arena te betreden. Vorige week lichtte Google al de sluier van Android Wear, zijn OS dat speciaal voor dit soort apparaatjes werd ontwikkeld. Dat zal onder meer gebruikt worden op slimme horloges van Samsung en Motorola die binnenkort op de markt komen. Kleinere spelers zoals Pebble en Misfit zijn samenwerkingen aangegaan om concurrentieel te blijven tegenover de grote reuzen.

Als Microsoft echt een polsbandje op de markt brengt in plaats van een slim horloge, zou het bedrijf wel eens in het vaarwater kunnen komen van de iWatch van Apple. Ondanks de naam is het immers nog absoluut niet zeker dat dit wel een horloge is en geen tracker. Enkele populaire mock-ups gaan zelfs uit van het laatste.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business