Nieuws

Eerste blik op Ello, de anti-Facebook

Het nieuwe sociale netwerk wist al heel wat aandacht te trekken en noemt zichzelf het alternatief voor Facebook, maar dan zonder advertenties.

Beeld je een sociaal netwerk in dat je privacy ter harte neemt en geen hatelijke advertenties toont. Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar Ello probeert het werkelijkheid te maken. Het nieuwe sociale netwerk is nog maar enkele weken oud en profileert zichzelf als het alternatief voor Facebook.

"You are not a product"

“Je sociale netwerk is eigendom van adverteerders,” schrijft Ello in zijn manifest. “Elke post die je deelt, elke vriend die je maakt en elke link die je volgt, wordt opgevolgd, bewaard en omgezet in data. Adverteerders kopen die data zodat ze je meer advertenties kunnen tonen. Jij bent het product dat wordt gekocht en verkocht.”

[related_article id=”160734″]

Straffe woorden die zich als een strijdkreet over het internet verspreiden en nieuwsgierige gebruikers naar het sociale netwerk trekken. Momenteel raak je alleen binnen met een uitnodiging, maar desondanks voegt Ello naar eigen zeggen zo’n 40 tot 50.000 nieuwe gebruikers per uur toe.

Die groei wordt natuurlijk in de eerste plaats gevoed door de hype die rond het sociale netwerk werd gecreëerd. Ello is nieuw en door de toegang te beperken, hangt er een mysterieuze waas rond het sociale netwerk, die mensen nieuwsgierig maakt. Maar ook het feit dat Ello zich zo fel tegen Facebook afzet, kan iets met het prille succes te maken hebben.

Facebook ligt regelmatig onder vuur vanwege de manier waarop het omgaat met de gegevens van zijn gebruikers. Het is al lang geen geheim meer dat Facebook informatie over zijn gebruikers verzamelt voor advertentiedoeleinden, maar deze zomer kwam bovendien aan het licht dat de sociale netwerkreus het nieuwsoverzicht van honderdduizenden gebruikers had gemanipuleerd in het kader van een emotioneel experiment.

Ello belooft het anders aan te pakken. Je kan een pseudoniem gebruiken om je bij de site aan te melden, er worden nergens advertenties getoond en er wordt evenmin informatie van gebruikers doorverkocht aan adverteerders. Dat betekent echter niet dat er geen gegevens worden verzameld. Ello registreert bijvoorbeeld wel je locatie, taal en hoeveel tijd je op het sociale netwerk spendeert, maar dat gebeurt allemaal anoniem.

Verdienmodel

Dus, Ello verkoopt geen informatie van gebruikers en plaatst geen advertenties. Hoe is het sociale netwerk dan van plan om geld te verdienen? Ello heeft enkele investeerders weten aan te trekken, maar die willen uiteraard dat hun investering op termijn iets opbrengt.

Ello is gratis om te gebruiken en dat zal voor het grootste deel van de website ook altijd zo blijven. Maar het sociale netwerk is wel van plan om binnenkort tegen betaling nieuwe unieke features te introduceren die inspelen op de unieke wensen van gebruikers. “We geloven dat iedereen uniek is en dat we allemaal iets anders verwachten van een sociaal netwerk. Dus gaan we allerlei manieren aanbieden voor gebruikers om hun Ello-ervaring te personaliseren,” aldus Ello.

Eerste blik

Ello is momenteel alleen toegankelijk op uitnodiging. Wie een uitnodiging ontvangt, kan op zijn beurt vijf nieuwe mensen uitnodigen. Ik kreeg een uitnodiging in handen en ging meteen aan de slag om een eigen profiel op te zetten.

Het sociale netwerk werd opgericht door de 47-jarige Paul Budnitz. Budnitz is designer van beroep en die invloed merk je meteen wanneer je Ello voor het eerst bezoekt. De website is herleid tot de essentie van wat een sociaal netwerk moet zijn, met zwarte tekst op een witte achtergrond en weinig afleidende elementen. Het doet nog het meest denken aan een kale versie van Tumblr, waarop je foto’s of tekst kan delen. Alle aandacht gaat naar de content die je deelt, waardoor Ello voorlopig vooral in de smaak valt bij grafische kunstenaars en fotografen.

Ello is zelfs zo minimalistisch dat het even wennen is wanneer je voor het eerste op de website terechtkomt. Je nieuwsoverzicht – om even de terminologie van Facebook te hanteren – is opgesplitst in twee categorieën: Friends en Noise. Het is een beetje vergelijkbaar met Kringen op Google Plus; de mensen van wie je geen enkele update wilt missen plaats je onder Friends, de rest is Noise.

Bovenaan prijkt je profielfoto met rechts een zwart tekstballonnetje om een statusupdate of foto te delen. Links van je profielfoto staan nog drie knoppen: Discover om mensen op te zoeken, Invite om nieuwe gebruikers uit te nodigen en Settings om je profielinstellingen te wijzigen. That’s it.

Hoewel de eenvoud van Ello mij wel kan charmeren, stelde ik mij toch vooral de vraag: en nu? Ondanks de toestroom van nieuwe leden, is het nog erg stil op het sociale netwerk. De vraag is dan ook of Ello zich voldoende kan onderscheiden om op termijn een grote actieve gebruikersbasis naar zich toe te trekken. Zo lang het grootste deel van mijn vrienden en familie op Facebook vertoeft, kan ik het maar moeilijk opbrengen om veel tijd te investeren in iets nieuws, en dat is het probleem waar elk sociaal netwerk dat niet Facebook heet met worstelt.

We hebben nog een beperkt aantal uitnodigingen voor Ello te geef, wie graag zelf eens kennismaakt met het sociale netwerk kan een mailtje sturen naar onze redactie. Update: We zijn door onze lading uitnodigingen heen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business