Nieuws

Android groeit dankzij goedkope Chinese smartphones

Het mobiele besturingssysteem van Google heeft nu 83 procent van de smartphonemarkt in handen. Chinese fabrikanten profiteren van de groeiende markt.

Het aantal smartphoneverkopen is in het derde kwartaal van 2014 met twintig procent gegroeid naar 301 miljoen eenheden. Deze explosieve toename is te danken aan goedkope Androidtoestellen van Chinese fabrikanten. Dit blijkt uit een onderzoek dat Gartner begin deze week publiceerde.

De grote winnaar is het Chinese Xiaomi, dat zijn verkopen verviervoudigt. Toch blijft het aantal verkopen van mobiele telefoons hangen op 456 miljoen eenheden. Dit omdat de klassieke mobiele telefoon een kwart minder verkocht is.

[related_article id=”161563″]

Opkomende markten blijven groeien
Niet alle markten waren even succesvol. Gartner zegt dat “sommige opkomende markten de grootste groei ooit laten zien” met smartphoneverkopen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika die elk jaar bijna met vijftig procent stijgen. In de meer volwassen markten is het een ander verhaal. In de Verenigde Staten neemt het aantal verkopen met 18,9 procent toe dankzij het succes van Apples iPhone 6 en 6 Plus, maar “West-Europa kent voor het derde jaar op rij een afname, ditmaal van 5,2 procent”.

Android verstevigt koppositie
Android domineert de smartphonemarkt, met de verkoop van een extra 45 miljoen toestellen neemt het marktaandeel toe tot 83,1 procent. Apples iOS doet het ook goed. Dat marktaandeel neemt toe van 12,1 naar 12,7 procent met de verkoop van 8 miljoen extra eenheden. De grote verliezers zijn Microsofts Windows Phone – dat slechts een fractie afnam – en Blackberry.

Het Zuid-Koreaanse Samsung, "s werelds grootste telefoonleverancier, profiteert niet van de toename in Androidverkopen. Het aantal verkopen neemt af met 7 miljoen smartphones. Hierdoor daalt het marktaandeel met bijna 8 procent naar 24,4 procent. De winnaars zijn de Chinese fabrikanten Huawei, Xiaomi en Lenovo.

In de totale markt voor mobiele telefoons zien Samsung en Nokia de verkopen flink teruglopen. Vergeleken met vorig jaar: Samsung zakt van 117 miljoen naar 94 miljoen en Nokia van 63 miljoen naar 43 miljoen. Hierdoor neemt Apple (38 miljoen) de plek van Nokia over op de ranglijst.

Het echte gevecht vindt plaats tussen de achtervolgende groep Chinese verkopers als Huawei, TCL, Xiaomi, Lenovo, ZTE en Micromax. Een of twee van deze namen hebben de potentie om een gigant te worden op de wereldmarkt.

Zoals Roberta Cozza, onderzoeksregiseeur bij Gartner, in een verklaring zegt: “Met de mogelijkheid om te snijden in de kosten en toch goede specificaties te bieden, hebben de Chinese merken zich goed gepositioneerd om uit te breiden naar de markt voor luxere smartphones. Daarbij kunnen ze de doelgroep aanspreken die een premium toestel willen, maar een vlaggenschipproduct van Samsung of Apple niet kunnen betalen.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business