De Chinese winkelgigant investeert 200 miljoen dollar in Snapchat. Daarmee stijgt de waarde van het bedrijf naar 15 miljard dollar.

Advertentie

De Chinese winkelgigant Alibaba heeft 200 miljoen dollar geïnvesteerd in Snapchat, de app die gespecialiseerd is in berichten die verdwijnen vlak nadat ze gelezen zijn. Dit meldt Bloomberg. Experts schatten de waarde van het bedrijf nu op 15 miljard dollar. Daarmee behoort het tot de top drie van startups gesteund door durfkapitalisten. Het deelt de derde plek met software- en dienstenbedrijf Palantir, achter telefoonfabrikant Xiamoi en autodienst Uber.

De investering is de tweede kapitaalinjectie voor Snapchat in net iets meer dan zes maanden tijd en de vijfde sinds 2013, het jaar waarin het een bod van 3 miljard dollar voor overname door Facebook afsloeg. De waarde van het bedrijf is het afgelopen jaar explosief gestegen. Dit is vooral te danken aan de investering van 20 miljoen dollar door beleggingsonderneming Kleiner Perkins Caufield & Byers, die de geschatte waarde van het bedrijf op 10 miljard dollar bracht.

De drie jaar oude mobiele app is enorm populair onder tieners. Het biedt gebruikers een manier om berichten, foto"s en video"s naar vrienden te sturen die na een paar seconden verdwijnen. Snapchat begon in 2011 als fotodeeldienst, maar is inmiddels uitgebreid met video- en chatfunctionaliteiten. Onlangs lanceerde het bedrijf Discover, een contentdienst die samenwerkt met partners als CNN, The Food Network en Vice.