Met Instant Articles verbetert Facebook de gebruikservaring bij het lezen van nieuwsartikelen via het sociale netwerk en biedt het uitgevers een nieuw verdienmodel.

Facebook is begonnen met de uitrol van een nieuwe functie waarvan we wisten dat hij ging komen. Deze heet ‘instant articles’, en houdt in dat het sociale netwerk zelf content gaat hosten.

Op deze manier kunnen verhalen tot tien keer sneller geladen worden in de Facebook-app. Eerder werd je om artikels te lezen nog buiten het sociale netwerk verwezen met een link. Het laden van een artikel kon toen tot wel 8 seconden duren. In combinatie met de nieuwe interne zoekfunctie moet dit de gebruikservaring enorm verbeteren.

Onder andere Buzzfeed, The New York Times en BBC News gaan hun content aanbieden via de servers van Facebook. Naast een betere gebruikservaring hoopt Facebook zijn dominante positie in de verspreiding van nieuws te verstevigen. Mocht het project een succes zijn, dan betekent dit dat uitgevers nog afhankelijker worden van een platform dat ze niet controleren. Hoewel hier behoorlijke zorgen over zijn, heeft het grote contentmakers niet afgeschrokken mee te werken aan instant articles.

De functie is vooralsnog alleen te zien op de iOS-versie van de Facebook-app. Android-ondersteuning volgt later. Het idee is dat wanneer je op een artikel drukt, je dit direct kunt lezen. De functie maakt gebruik van dezelfde technologie als die gebruikt wordt voor het snel laden van foto’s en video’s. Zodra je je nieuwsfeed opent, beginnen deze te laden. De body van het artikel kan foto’s, fotogalerijen, video’s en ingesloten objecten bevatten.

De uitgevers kunnen er voor kiezen om zelfs advertentieruimte te verkopen binnen hun artikels. Doen ze dit, dan mogen ze de opbrengst houden. De andere optie is dat Facebook de advertenties gaat verzorgen. In dat geval wordt de opbrengst gedeeld. Hoe het verdienmodel zich in de komende jaren gaat ontwikkelen is nog zeer de vraag.