Nieuws

Autonome drones krijgen ogen, brein en zwarte doos ingebouwd

Iris Automation is een startup die autonoom vliegende drones visuele data wil laten verwerken. Het bedrijf wil zo drones betrouwbaarder en slimmer maken.

Onlangs bekeek onze redacteur Michaël de nieuwe drone-wetgeving in België. Gebruikers van drones moeten in veel gevallen een attest hebben – gelijkend op het halen van een rijbewijs – alvorens ze een toestel mogen besturen. Autonoom opererende drones zijn zelfs niet toegelaten.

Het echte werk

Iris Automation is een startup die amper een jaar bestaat, maar het bedrijf wil nu al samenwerken met grote spelers als  DJI, Flirtey, PrecisionHawk, Micropilot en Airware, dat weet TechCrunch. Drones moeten slimmer en veiliger worden. Alleen op die manier kan je overheden dwingen om de wetgeving voor het gebruik van drones te versoepelen.

“Om echt werk met drones te verrichten is het noodzakelijk dat drones toegelaten worden om te kunnen laten vliegen buiten het zicht van mensen”, aldus Geoff Ralston van investeringsbedrijf Y Combinator. “Op die manier kan je aan de overheid bewijzen dat drones wel in staat zijn om samen te werken met passagiersvliegtuigen, en dat de kans op ongevallen net zo groot of kleiner is als bij vliegtuigen.”

Zwarte doos

De DJI Phantom 4

Allereerst wil Iris Automation een bekende veiligheidsmaatregel naar de drone-industrie brengen die je ongetwijfeld al wel kent uit de luchtvaartindustrie. Het bedrijf wil zwarte dozen naar drones brengen. Niet alleen naar de peperdure autonome drones, maar ook naar commerciële drones. Met een zwarte doos worden beelden van een vlucht opgenomen waardoor er achteraf in geval van een ongeval kan uitgezocht worden wat er mis ging.

Ogen en brein

Maar hoe werken die ‘ogen’ bij drones? Alles draait om de juiste hardware en software. Het schieten van real-time beelden tijdens een vlucht zorgt voor de ogen, en chips zorgen voor het rekenwerk. Drones zullen dus zelf in staat zijn om real-time beelden tijdens een vlucht te bekijken, en te beoordelen. Op die manier kunnen ze beter onverwachte obstakels beoordelen en vermijden.

Vandaag wordt er nog vaak gewerkt met verouderde methodes als gps-signaal in combinatie met kaarten die de drone gebruikt om zo bekend te zijn met obstakels op de vliegroute. Dergelijke methodes zijn te statisch en daardoor onbetrouwbaar. De technologie van Iris Automation moet daar een mouw aan passen. Momenteel wordt die nog volop aan tests onderworpen bij partners als 3D Robotics.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business