Nintendo’s aandelen gaan de hoogte in sinds de Pokémon Go-hype. Opmerkelijk, want Nintendo heeft rechtstreeks bitter weinig te maken met de tsunami die Pokémon Go heet.

Advertentie

pikachu-1207146_960_720

Nintendo is ondertussen dubbel zo veel waard als voor de hele hype rond Pokémon Go. Het bedrijf is nu goed voor 42,5 miljard dollar, zo meldt Reuters. Zelden gaan de aandelen van een groot bedrijf tegen dergelijk tempo de hoogte in. Nintendo laat zelfs Sony achter zich dat grofweg goed is voor 40 miljard dollar. Maar verdient het bedrijf rechtstreeks wel zoveel aan het populaire spel?

The Pokémon Company

Pokémon Go werd ontwikkeld door Niantic en de uitgever van het spel is The Pokémon Company. Nintendo is dus niet eens de rechtstreekse uitgever van het spel. The Pokémon Company is het bedrijf dat alles beslist in verband met het merk ‘Pokémon’. Het is een joint venture tussen drie bedrijven: Gamefreak – ontwikkelaar van de originele Pokémonspellen, Nintendo – dat de hardware ontwikkelde waarop die spellen exclusief verschenen en Creatures – dat de Pokémonkaarten maakt.

main_visual
Foto: The Pokémon Company

Geen eenvoudige situatie dus. Analisten hebben het dan ook moeilijk om in te schatten hoeveel Nintendo rechtstreeks verdient aan het spel. Maar waarom zou Nintendo geven om rechtstreekse inkomsten als het op de beurs hoe dan ook schittert.

Beursgenoteerd

Maar waarom is het dan net Nintendo dat met alle profijt gaat lopen op de beurs van Tokyo? Zijn potentiële aandeelhouders dan zo snel misleid door de ingewikkelde structuur van The Pokémon Company? De verklaring is erg eenvoudig.

[related_article id=”183855″]

Nintendo heeft misschien geen enorme rechtstreekse bijdrage aan Pokémon Go, maar het is wel het enige bedrijf in de lijst van bovengenoemden dat op de beurs genoteerd staat. Iedereen die een graantje wil meepikken van het succes van de Pokémon Go-hype, moet zich dus wel tot Nintendo wenden.

Nintendo’s bijdrage

Toch mag de bijdrage van Nintendo ook niet volledig onderschat worden. Het Japanse bedrijf werd door Niantic al vernoemd als een ‘partner’ in het project bij de aankondiging van het spel in november vorig jaar. Al werd er niet duidelijk gespecificeerd wat dat precies inhield.

Daarnaast kwam ook Nintendo-legende Shigeru Miyamoto op het podium om het wearable dat bij Pokémon Go hoort, voor te stellen. Dat wearable moet nog op de markt komen. Verder investeerde zowel Nintendo als de Pokémon Company tussen de 20 en de 30 miljoen dollar in ontwikkelaar Niantic. Dat meldt de ontwikkelaar op zijn website.

Niets te verliezen

Nintendo heeft hoe dan ook absoluut niets te verliezen aan de Pokémon Go-tsunami. De aandelen van het bedrijf – dat het na het succes van de allereerste Wii-console erg moeilijk kreeg – gaan de hoogte in, en toch is het niet rechtstreeks verantwoordelijk voor het spel. Een droomsituatie voor het Japanse bedrijf. Mario keek, en zag dat het goed was.