Facebook
Beeld: tanuha2001 / Shutterstock.com

Bijna twee miljard mensen hebben vandaag een Facebook-account, dagelijks is één miljard actief via zijn smartphone, en de winst stijgt met de helft.

Advertentie
Facebook
Beeld: tanuha2001 / Shutterstock.com

[related_article id=”181877″]Facebook lijkt als geen ander door te hebben hoe het een grote database aan gebruikers moet omzetten in succes en de bijhorende centen. Het sociale medium maakt in zijn kwartaalrapport bekend hoe succesvol ze momenteel juist zijn: 6,44 miljard dollar in het afgelopen kwartaal, 59 procent meer dan op hetzelfde moment vorig jaar, waarvan 2,05 miljard winst overblijft.

Ook het aantal gebruikers steeg met 15 procent naar 1,71 miljard. Van die bijna twee miljard mensen gebruikt dagelijks een miljard het medium via zijn smartphone. Dat zorgt ervoor dat 84 procent van de omzet van Facebook voortvloeit uit mobiele apps, waaronder de Facebook-app, Instagram, Facebook Messenger en Whatsapp (ook al brengen die laatste twee eigenlijk bijna niets op). Zelfs een advertentiemastodont als Google weet zijn mobiele platform niet zo goed te valoriseren.

Dat alles heeft de afgelopen vier jaar gezorgd voor een verviervoudiging van de aandelenprijs van Facebook. Nochtans begon die eerder rampzalig: het sociale medium wilde de grootste beursintroductie ooit maken, maar verloor na de eerste dag al meteen enkele kostbare procenten. Als Mark Zuckerberg zijn bedrijf tegen de snelheid kan laten verdergroeien, zal Facebook tegen het einde van volgend jaar de magische twee miljard gebruikers halen.