Na zeven jaar weet Uber nog steeds niet hoe het winst moet maken. De afgelopen twee jaar alleen al werd vier miljard dollar verlies geboekt. Een bewuste strategie of een ramp in wording?

uber taxi

Het is ondertussen al zeven jaar mogelijk om vanop je smartphone een goedkope taxi te bestellen. Ondanks de vele protesten van geattesteerde taxichauffeurs over de hele wereld, wordt Uber nog steeds populairder met de dag. Ondanks het grote succes, en de hoera-stemming waarmee de dienst steevast bericht, maakt het bedrijf al jaren zware verliezen. Dit jaar staat de teller al op 1,2 miljard dollar.

 
Sinds de oprichting van Uber verloor het bedrijf reeds 4 miljard in totaal, met een uitschieter vorig jaar: maar liefst twee miljard dollar ging verloren aan de poging om een vaste voet aan de grond te krijgen in China. Uber zelf zegt dat het grootste deel van zijn inkomsten weer herverdeeld worden aan zijn chauffeurs, wat het moeilijk maakt om winst over te houden.

Concurrentieslag

Bovendien voert Lyft in, onder andere, de VS een verbeten concurrentiestrijd. Uber kan voorlopig niet anders dan mee te gaan in de prijzenslag. De resultaten zijn verontrustend, al geven investeerders de moed nog niet meteen op; het is normaal dat een jong bedrijf veel geld verliest aan investeringen alvorens het winst kan gaan maken. Vaak gaat het echter niet om dergelijke hallucinante bedragen.

Betekent dit dan dat Uber gedoemd is om te mislukken? Niet noodzakelijk, aangezien er wel degelijk een strategie achter de verliezen kan zitten. Uber was eerst, geniet de meeste naamsbekendheid en heeft voorlopig nog de middelen om een zware concurrentieslag te voeren. Mogelijk bestaat de strategie dan uit marktdominantie al eerste objectief, en de concurrentie uit de weg vegen, alvorens het winst wilt gaan maken.