Nieuws

Back-ups maken: de beste methodes doorgelicht

Een belangrijk bestand moet overal staan. Enkel zo ben je zeker dat het niet verdwijnt door een crash of andere pech. Daarom: een analyse en keuring van de voornaamste methodes.

3. In de wolken met je back-ups

Of je nu naar een usb-schijf dan wel een netwerkschijf back-ups maakt: één probleem blijft onopgelost. Bij een inbraak, een brand of een andere ramp zijn je gegevens immers nog steeds onherroepelijk verdwenen. Om data echt veilig te zetten, doe je er goed aan de gegevens weg te schrijven naar een andere fysieke locatie.

De eenvoudigste manier om dat te doen, is intekenen op een clouddienst. Idealiter neem je een back-up van je ganse systeem, maar dat is zonder de kostprijs gerekend. Een goedkope externe schijf zouden we iedereen met aandrang aanbevelen, maar een abonnement op een clouddienst kan na verloop van tijd als terugkerende kost een stuk hoger oplopen. Je moet dus afwegen welke gegevens voor jouw heilig zijn, en of dat een centje waard is.

Gratis cloudback-up

Gelukkig kan je heel wat gegevens gratis kwijt in de cloud. Het is een goed idee om daar werk van de maken: het kost je geen cent en biedt de best mogelijke verzekering voor je bestanden. Voor gegevens allerlei bieden veel clouddiensten enkele gigabytes gratis opslag aan. Microsoft wil je via Windows overhalen om OneDrive te gebruiken, maar eigenlijk is dat niet zo’n briljante keuze. Via OneDrive krijg je slechts 5 GB gratis cloudopslag en dat is erg weinig. OneDrive zit dan weer wel perfect geïntegreerd in Office. Zo kan het een goed idee zijn om alvast je Word- en Excel-documenten aan Microsofts clouddienst toe te vertrouwen.

Google is het vrijgevigst met zijn gratis cloudopslag. Wie een Google-account heeft (iedereen met een Gmail-adres en/of een Androidtelefoon), heeft toegang tot 15 GB aan gratis Google Drive-cloudopslag. Een andere populaire kandidaat is Dropbox, maar met 2 GB aan gratis opslagruimte kom je ook daar niet zo ver mee. Dropbox geeft wel geregeld opslagruimte weg, zodat het niet zo moeilijk is om gratis te genieten van 15 GB of meer. Door bijvoorbeeld enkele vrienden te overtuigen om ook voor Dropbox te kiezen, krijg je al snel 16 GB extra opslag bij. Box geeft iedereen die intekent gratis 10 GB weg. Verder verschilt de dienst niet zo veel van de alternatieven.

Iedere clouddienst werkt met één of meerdere mappen die met de hulp van een tooltje automatisch synchroniseren met het internet. Zolang je al je belangrijke bestanden in het corresponderende mapje houdt, staan je gegevens dus veilig op een server aan de andere kant van Europa. Niets houdt je bovendien tegen om meerdere clouddiensten te combineren.

Foto’s en muziek

Wil je foto’s of muziek back-uppen, dan zijn er erg specifieke mogelijkheden. Google kan ook hier uitpakken met het beste aanbod. Zo kan je gratis intekenen op Google Music, de muziekdienst van de internetreus. Vervolgens kan je tot 50.000 eigen nummers toevoegen aan je account. De muziek wordt vanop je pc gescand waarna je er voor altijd toegang tot hebt vanuit de cloud. Bovendien kan je de muziekbestanden ten allen tijde terug lokaal downloaden. Als het om muziek gaat, biedt Google je dus al snel enkele tientallen gigabytes gratis opslag aan.

[related_article id=”167566″]Voor foto’s heeft het bedrijf een gelijkaardig aanbod. Je kan onbeperkt foto’s en zelfs video’s toevoegen aan Google Foto’s. Die fotodienst werkt in cloud maar is privé: je kan je foto’s delen maar dat hoeft niet. Google is bereid tot in de eeuwigheid al je kiekjes bij te houden, al is er één belangrijke limitatie: alle beelden worden teruggebracht tot 16 megapixel en al je video’s tot full HD. Heb je dus foto’s en films in betere kwaliteit, dan houdt Google enkel de teruggeschroefde versies gratis bij. Om je foto’s in sublieme kwaliteit gratis bij te houden, kan je dan weer aankloppen bij Flickr. Die fotodienst biedt iedere gebruiker maar liefst een terabyte aan gratis opslag.

Met enkele accounts op de juiste plaats is het dus mogelijk om zowat al je foto’s, vakantiefilmpjes, muziek en documenten gratis in de cloud te parkeren.

Abonnementen

Wie andere of grotere bestanden naar de cloud wil sturen, moet wel voor een abonnementsformule kiezen. Alle bovenstaande diensten bieden ook een betalend alternatief aan. OneDrive geeft je 50 GB opslag voor 2 euro per maand. Als onderdeel van een Office 365-abonnement wordt dat meteen een terabyte aan cloudopslag. Je betaalt 7 euro per maand voor een persoonlijk Office 365-subscriptie , of 10 euro per maand voor een gezin van vijf personen. In dat abonnement zit bovendien ook het Officepakket van Microsoft. Ben je op zoek naar Office én cloudopslag, dan is OneDrive erg voordelig.

Google rekent je voor Drive aan in dollars. Voor 1,99 dollar krijg je meteen 100 GB, 1 TB kost 9,99 dollar per maand, 10 TB 99,99 dollar per maand. Het lichtste abonnement is dus voordeliger dan dat van Microsoft, terwijl de terabyte van Microsoft goedkoper is en met Office komt.

Dropbox hanteert een gelijkaardige prijsstrategie maar is minder flexibel dan de concurrentie. Als particulier heb je toegang tot één abonnement: een terabyte aan cloudopslag voor 9,99 euro per maand. Box van zijn kant biedt meer opties, al zijn die niet altijd even voordelig. 100 GB kost immers 4 euro, en bestanden mogen niet groter zijn dan 2 GB. Voor 12 euro per maand krijg je wel meteen onbeperkte opslag, al hanteert Box nog steeds een maximale bestandsgrote van 5 GB.

OneDrive en Drive zijn het geschiktst voor de particulier. Zowel Microsoft als Google verkopen abonnementen gericht op de consument. Dropbox richt zich iets meer op de professionele werkomgeving terwijl Box daar volledig op inzet. Niets houdt je tegen om voor Box te kiezen, maar de focus van de betalende versie van de clouddienst ligt op professionals die willen collaboreren in de cloud.

Cloudback-up-applicaties

Verder zijn er nog applicaties en diensten die volledig inzetten op back-up in de cloud. Waar bovenstaande diensten mappen synchroniseren, werken deze back-up specialisten met speciale op back-up gerichte applicaties. IDrive (1 TB, $ 59,50/jaar), Crashplan ( 1 computer, $ 59,99/jaar) en SOS Online Backup (50 GB, 44,99/jaar) zijn alle drie goede opties. De mogelijkheden zijn uitgebreider dan bij pakweg Dropbox, maar al naargelang hoeveel cloudopslag je nodig hebt, is het niet de goedkoopste optie.

Wie helemaal veilig wil zijn, combineert best zo veel mogelijk back-up-mogelijkheden. Je kan niet te veel reservekopieën van je bestanden hebben. Een image-back-up naar een externe schijf thuis en een cloudback-up van je belangrijkste gegevens zijn wat ons betreft het minimum om je digitale leven veilig te stellen. Indien je nog geen degelijke back-up-strategie hebt, is nu een uitstekend moment om er aan te beginnen. Er kruipt wat tijd en helaas wat geld in, maar dat is het waard. Een gesneuvelde schijf herstellen in een labo kost je immers al snel 800 euro of meer.

 

Inhoudsopgave:

1. Lokaal veilig zetten

3. In de wolken met je back-ups

2. LAN en NAS

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business