Veel meer nieuwe gebruikers dan verwacht stuwen winst en aandelenprijzen de hoogte in. De streamingdienst dankt zijn populariteit aan uitstekende eigen content.

netflix

Het afgelopen kwartaal heeft Netflix zichzelf overtroffen. Ruim de helft meer nieuwe abonnees dan verwacht doen de winst en de aandelenkoers stevig toenemen. Het afgelopen jaar was de aandelenkoers met 12,5 procent gedaald wegens een vertraging van het aantal nieuwe gebruikers, als gevolg van enkele prijsstijgingen.

[related_article id=”182849″]Ondanks die hogere prijzen blijven mensen vlot de weg vinden naar de videostreamingdienst. Voorspellingen zagen het aantal groeien met 2,3 miljoen nieuwe gebruikers, terwijl het wereldwijd om ruim 3,57 miljoen ging. Daarnaast verwacht Netflix een stevige eindejaarssprint met nog eens 5 miljoen nieuwe gebruikers die zich zullen aansluiten.

Chinese licenties

Investeerders hoorden het nieuws met veel plezier aan en deden de koers van de aandelen met een vijfde stijgen, 20 dollar per aandeel extra. Het grote succes mag op het conto van de eigen content worden geschreven. De zogenaamde Netflix Originals zijn voor de streamingdienst de toekomst en moeten binnenkort het merendeel van het aanbod gaan uitmaken.

Concurrenten als Hulu en Amazon Prime worden daarmee moeiteloos overklast. Toch kent de dienst niet overal succes. In China krijgt het vooralsnog geen toegang tot de markt, wat het bedrijf heeft doen beslissen om van strategie te veranderen. In China zullen voorlopig de eigen series enkel uitgebracht worden onder licentie, terwijl Netflix nieuwe manieren zoekt om de markt te betreden met zijn eigen dienst.