Orange nadert de kaap van 100.000 tv-klanten
Orange Belgium lokte het voorbije kwartaal 18.000 nieuwe televisieklanten naar zich toe. Hierdoor nadert het bedrijf de kaap van 100.000 tv-klanten: het doel dat de telecomoperator zichzelf heeft opgelegd voor het einde van dit jaar. Volgend jaar hoopt Orange te kunnen profiteren van een verdere openstelling van kabel en glasvezel.
Meer dan verwacht
De groei in het klantenbestand van Orange is groter dan verwacht, zo weet De Tijd. Analisten spraken over 16.000 nieuwe tv-klanten en tijdens het tweede kwartaal groeide het klantenbestand van Orange slechts met 15.000. Mede dankzij het feit dat de operator 2.000 extra klanten dan verwacht naar zich toetrekte, is de doelstelling van 100.000 klanten tegen het einde van dit jaar in zicht. Momenteel heeft het bedrijf 82.000 tv-klanten.
[related_article id=”185879″]Ook in het mobiele segment is Orange populairder dan verwacht. Het bedrijf heeft 15.000 nieuwe postpaidklanten, waardoor de telecomoperator op een totaal van 2,3 miljoen mobiele klanten komt. Analisten hadden op 3.000 nieuwe klanten minder gerekend.
Roaming
Nog beter nieuws voor Orange is het feit dat het gemiddelde dataverbruik van zijn klanten stijgt van 1,2 naar 1,7 GB. Hierdoor stijgt de gemiddelde opbrengst per mobiele klant van 29,2 naar 30 euro per maand. Bovendien duwt het extra datagebruik ook de maandelijkse opbrengst van prepaid en postpaid kaarten naar omhoog van 24,7 naar 25,9 euro.
Deze extra winst wordt tenietgedaan door het verlies dat het bedrijf leidt omwille van de gratis roaming in Europa. Het wegvallen van de roaminginkomsten heeft een impact van 14,9 miljoen euro. Hierdoor is de bedrijfswinst 10 procent lager dan vorig jaar, met een totaal van 83,1 miljoen euro tot gevolg. Zonder de roamingimpact zou de winst echter met meer dan 3 procent zijn gestegen.