Bron: BAM Infra

In Noord-Brabant kunnen fietsers voortaan over een 3D-geprinte brug rijden.

In Gemert – een dorpje in Noord-Brabant, Nederland – is een nieuwe fietsbrug voor het publiek geopend. Deze brug werd door de Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met BAM Infra gemaakt met een 3D-printer. Volgens het bedrijf is de 8 meter lange overbrugging de eerste 3D-geprinte fietsbrug ter wereld.

Uitdaging

De grootste uitdaging bij het maken van de fietsbrug was om een 3D-printtechniek te creëren voor het juiste materiaal. Beton is immers niet goed in staat om met trekspanning om te gaan. Bij klassieke gebouwen wordt daarom steeds gebruik gemaakt van gewapend beton, waarbij een stalen netwerk de trekkracht opvangt. De Universiteit van Eindhoven moest dan ook op zoek gaan naar een manier om beton mét stalen kabels te printen. De Universiteit slaagde erin om een productieproces te creëren die toeliet om stalen kabels te plaatsen terwijl een strook beton wordt gelegd.

Verder moet de brug aan alle normale voorwaarden van een dergelijke constructie voldoen. Bam Infra testte de overbrugging in Gemert dan ook uit met maar liefst vijf ton, wat veel meer is dan wat de brug in werkelijkheid zal dragen. Bovendien is de structuur gebouwd om minstens dertig jaar mee te gaan. Bam Infra verwacht dat enkele honderden fietsers de brug dagelijks zullen gebruiken.

Voordelen

Eén van de grootste voordelen van een 3D-geprinte brug is de vrijheid die je krijgt. Bij het klassieke bouwproces wordt gebruik gemaakt van mallen, waardoor je logge onderdelen verkrijgt. Een 3D-printer kan je echter instellen om steeds andere vormen te creëren. Bovendien heb je geen houten bekisting nodig en gebruik je slechts beton op de plaatsen waar dat nodig is. Hierdoor heb je minder afval en minder CO2-uitstoot.

De Technische Universiteit Eindhoven printte de juiste onderdelen op zijn campus, waarna de stukken met een vrachtwagen naar Gemert werden gebracht. Daar werden de onderdelen ter plaatse in elkaar gezet. De universiteit koos ervoor om de brug niet in zijn geheel te 3D-printen, omdat je dan beperkt bent tot constructies die niet groter zijn dan je printer. Door monteerbare onderdelen te printen, kan je constructies van alle groottes creëren.

Huizen

Met de kennis die de onderzoekers van de Universiteit van Eindhoven hebben opgedaan, zijn ze in staat om grotere structureren te ontwikkelen. De Universiteit werkt ondertussen al aan een nieuw, project waarbij vijf huizen met een 3D-printer worden gemaakt. Deze huizen zullen op termijn bewoond worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here