Worden taxi's volgend decennium vervangen door onbemande voertuigen? Het lijkt op een science-fictionverhaal, maar dat is het niet.

General Motors gelooft steevast in autonome rijtechnologie. Zo hard zelfs, dat het de pedalen en stuur volledig wil verbannen uit de wagen. Vanaf 2019 wil de fabrikant massaal zelfrijdende wagens produceren zonder manueel rij-element, zo kondigde het bedrijf vandaag aan op CES.

 

Dat General Motors volop experimenteert met wagens zonder chauffeur, is niets nieuws. De fabrikant smijt er grof geld tegenaan om als eerste automerk een volledige vloot zelfrijdende wagens op de baan te krijgen. In de Verenigde Staten voert het voortdurend tests uit met zijn zelfrijdende Chevrolet Bolt-wagens, omwille van hun goedkope prijsetiket en degelijk bereik. Binnenkort moet het mogelijk worden om een taxi aan te vragen in een volledig onbemand voertuig.

Het komt, het komt…

Vooral het tijdskader waarin General Motor zijn plannen uittekent, is opvallend. Volgend jaar zou de massaproductie van deze wagen al aanvangen. Daarmee troeft de autoreus zijn rivalen af in de race voor de allereerste ‘robotwagen’. Ford wil bijvoorbeeld ook een zelfrijdende wagen op de markt brengen zonder rij-element, maar tegen 2021. Ook andere bedrijven zoals Tesla lopen achter de kar aan.

In tegenstelling tot die bedrijven trakteert General Motors ons al op een kleine sneak peek in zijn ‘wagen van de toekomst’. Het interieur lijkt een beetje gek, alsof er nooit een stuur heeft plaatsgevonden. De binnenkant van de wagen is haast volledig symmetrisch. Ook aan veiligheid heeft de fabrikant – uiteraard – gedacht, onder meer om conform te zijn met de wetgeving. In plaats van een airbag in het stuur, zou er een airbag in de zijkant worden voorzien, net zoals bij de passagierskant.

Vanaf morgen vindt de Detroit Auto Show plaats, een jaarlijkse bijeenkomst waar de auto-industrie hun paradepaardjes op het publiek loslaat. Daar kunnen autoliefhebbers overal ter wereld wegdromen naar de wagen van de toekomst.

1 REACTIE

  1. Die technologie gaat nog ontzettend veel brokken veroorzaken. Zeg nooit nooit, maar het is nog pakweg 10 jaar te vroeg. De infrastructuur van onze wegen is daar niet op voorzien. Deze zal ook moeten worden aangepast en veel uniformer en strakker moeten worden uitgevoerd, en zal moeten communiceren met de voertuigen. Stoppen voor een rood licht of voor een obstakel zal wel lukken, rijvak houden ook, maar dat is bijlange na niet voldoende. Situaties die niet in het programma staan en dus onvoorzien zijn, zullen leiden tot oncontroleerbaar gedrag of tot het “vastlopen” van het programma en dus de besturing. Of men kan de wagen in zo’n geval zich via een vaste routine aan de kant laten zetten. Reset en terug de baan op. Zie ook de recente testen van Tesla. Good luck šŸ™‚

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here