Trump

In de verkiezingscampagne van Donald Trump gebruikte Cambridge Analytica gebruikersinformatie van Facebook voor het doelbewust targeten van kiezers met advertenties.


Cambridge Analytica speelde een sleutelrol in de advertentiecampagne voor de presidentsverkiezingen van 2016. Het propagandabedrijf kocht privégegevens van miljoenen Facebook-profielen van Amerikaanse kiezers om de keuze in de stembus te beïnvloeden en kandidaat Donald Trump te promoten. Het gaat om een van de grootste data-inbreuken ooit.

Klokkenluider Christopher Wylie legt aan The Guardian uit hoe Cambridge Analytica persoonlijke informatie gebruikte zonder toestemming. Wylie werkte samen met de universiteit van Cambridge om de gegevens te verkrijgen. In 2014 sleepte het Brits bedrijf SCL waar Wylie werkte een opdracht in de wacht om Amerikaanse kiezersprofielen samen te stellen.

De gegevens zijn verzameld via een app genaamd ‘thisisyourdigitallife’, gebouwd door de academici Aleksandr Kogan, los van zijn werk aan de universiteit van Cambridge. In samenwerking met Cambridge Analytica werden honderdduizenden gebruikers betaald om een persoonlijkheidstest af te leggen en zij stemden ermee in dat hun gegevens werden verzameld voor academische doeleinden.


De ‘thisisyourdigitallife’-app verzamelde echter ook informatie over Facebook-vrienden van testers en dat leidde tot een gegevensdatabank van tientallen miljoenen profielen. Het platformbeleid van Facebook staat alleen het verzamelen van gegevens van vrienden toe om de gebruikerservaring in apps te verbeteren en verbiedt het verkopen of gebruiken van die informatie voor reclame.

Doormiddel van de persoonlijkheidstest kreeg Wylie 270 duizend profielen binnen, maar ook toegang tot Facebook-profielen van vrienden van die deelnemers. Uiteindelijk bleven er 50 miljoen bruikbare profielen over in de databank.

De presidentiële verkiezingscampagne van huidig Amerikaans president Donald Trump deed beroep op Cambridge Analytica om toegang te krijgen tot die persoonlijke informatie die zonder toestemming werd gebruikt. Begin 2014 ontwikkelde het bedrijf een systeem om individuele Amerikaanse kiezers te targeten met gepersonaliseerde politieke advertenties.

In 2012 gebruikte voormalig Amerikaans president Barack Obama een vergelijkbare tactiek. Ook hij ontwikkelde een app waarmee hij toegang verkreeg tot Facebook-profielen en vriendenlijsten, maar de app maakte duidelijk dat het over de verkiezingscampagne van Barack Obama ging. De ‘thisisyourdigitallife’-app daarentegen misbruikte de data van F acebook-gebruikers.