Nieuws

Hoe Slack instant messaging nieuw leven inblies op de werkvloer

Messaging op het werk. Het lijkt bijna contraproductief, maar investeerders en grote technologiebedrijven zien in workplace messaging de laatste nieuwe hype.

 

De opmars van Slack

 

Wie aan workplace messaging denkt, denkt in de eerste plaats aan Microsoft Teams, en aan Slack, de dappere startup die de strijd aanbood met meer gevestigde berichtenplatformen.

 

In september vorig jaar kondigde Slack aan dat het een investering van 250 miljoen dollar zou mogen ontvangen van het Japanse technologiebedrijf Softbank.

 

Daarmee werd de totale investeringen in Slack voor het jaar 2017 opgetrokken tot 790 miljoen dollar, en steeg de beurswaarde van de berichtengigant van 3,8 miljard naar 5,1  miljard dollar.

 

In Juni dit jaar kondigde de CEO van Slack nog aan dat het de intellectuele eigendomsrechten van Stride en HipChat had overgekocht. De twee platformen hadden veel kenmerken gemeen met Slack.

 

Zo was HipChat een webdienst voor interne privéchats en instant messaging. Daarnaast kon je er net als in Slack ook mee in je berichtgeschiedenis zoeken en kwamen documenten die je in de chat deelde op een clouddienst terecht.

 

Stride was de cloudgebaseerde opvolger van HipChat en spitste zich nog net iets meer toe op zakelijke communicatie en samenwerking. Stride maakt net als Slack gebruik van chatrooms en privéberichten. Daarnaast kan je ook in de berichtgeschiedenis zoekopdrachten uitvoeren en beschikt het platform over een uitgebreide set samenwerkingstools.

 

Beide platformen werden ontwikkeld door Atlassian en worden stopgezet in 2019. De twee bedrijven zijn ondertussen al een partnership aangegaan met Slack voor marketing- en salesdoeleinden.

 

Er zit dus duidelijk potentieel in worplace instant messaging. Dat bewijst niet enkel het recente succes van Slack, maar ook de groei van allerlei gelijkaardige initiatieven. Zo investeerde de Indiase miljardair Bhavin Turakhia vorig jaar nog 45 miljoen dollar in Flock, een concurrent van Slack die hij nota bene zelf opgericht heeft.

 

De grote aantrekkingskracht

 

Chatten lijkt in de verste verte niet disruptief. Het online voeren van gesprekken is namelijk bijna net zo oud als het internet zelf. Toch zien investeerders groot geld in business messaging. Hoe komt dat?

 

In de eerste plaats creëren de instant messaging applicaties een platform voor de volgende generatie zakelijke software. De idee daarbij is dat je het grootste deel van je werklast in de chatapplicatie zal verrichten, in plaats van steeds over en weer te switchen tussen verschillende apps. Op die manier win je zowel aan tijd als aan efficiëntie.

 

In de tweede plaats vermijdt je met een instant messaging applicatie ook gewoon een overvolle inbox. In plaats van nu vijf mailtjes over en weer te sturen naar je collega, kan je zulke conversaties met Slack makkelijk centraliseren, zonder dat je daarvoor op je smartphone moet kijken en bedenkelijke blikken van je baas toegeworpen krijgt.

 

Ten derde hebben veel bedrijven ook geen “officieel zakelijk samenwerkingsplatform”. De gratis software van Microsoft of Slack bieden met het hun platformen een snel en efficiënt antwoord op die nood.

 

Teams vs. Slack

 

Of Microsoft met Teams de marktleider is op het gebied van zakelijke samenwerkingsplatformen, is moeilijk te verifiëren. Dat de aantrekkingskracht van de applicatie de laatste jaren gegroeid is, is wel een feit. Larry Jin, Program Manager van Microsoft Teams legt dat uit als volgt; “Denk eens aan hoeveel van je workflows op dagelijkse basis rond menselijke interactie draaien? We proberen al die verschillende conversaties samen te brengen en te centraliseren. Het is absurd om sommige ervan via chat te voeren, en andere conversaties dan weer in een compleet andere context te voeren”, aldus Jin.

 

Teams is inderdaad de meest wijdverspreide instant messaging-applicatie in zakelijke context, maar Slack zit hen op de hielen.  

 

Zo investeert Slack steeds een deel van haar investeringen in bedrijven die applicaties voor Slack maken. Slack investeerde ondertussen al in 24 verschillende bedrijven, inclusief de zakelijke pollapplicatie Polly, de coördinatietool voor meetings Donut, en Guru, een tool om kennis gemeenschappelijk te beheren.

 

Wie zijn Slackspace wat wil opleuken met een aantal apps heeft een uitgebreide keuze: zo kan je het codeerplatform GitHub toevoegen als favoriete app, kan je samen met je team aan een project werken in Trello zonder dat je Slack hoeft te verlaten en kan je zelfs content van Harvard Business Review op Slack toegestuurd krijgen.

 

Met al die extra apps maakt Slack de workspace inderdaad hipper en inclusiever; toch moet het berichtenplatform oppassen dat het een simpel en zakelijk platform blijft. Microsoft Teams slaagt misschien net iets beter in die uitstraling, en is daarnaast een platform dat al verwerkt zit in het Office 365-pakket.

 

Op meerdere paarden wedden

 

Bedrijven zien duidelijk toekomst in workplace instant messaging. De meeste bedrijven spelen echter op veilig en investeren in meerdere workplace collaboration apps. Zo maakt het videoconferentiebedrijf Twine Lab, waar ook Slack in investeerde, ook apps voor Microsoft Teams, Facebook Workplace en Amazon Chime.

 

Aan het einde van 2017 maakte Slack gewag van 50.000 betalende klanten. Vandaag telt het platform al 8 miljoen dagelijkse actieve gebruikers.

 

Voor Microsoft Teams is het bereik van de populariteit iets moeilijker vast te leggen. Daar is Teams gratis geïntegreerd in het Office 365-pakket. Microsoft tekende aan het einde van 2017 125.000 gebruikers van Teams op, terwijl Facebook in oktober 14.000 gebruikers van Workplace vastlegde.

 

Imperial overstretch?

 

Hoewel Slack geen monopolie heeft op zakelijke berichtendiensten, heeft het het fenomeen zeker mee vormgegeven. Wie aan Slack denkt, denkt aan workplace messaging en omgekeerd.

 

Analisten in Silicon Valley waarschuwen wel voor een te grote hype. Soms worden platformen zodanig gehypet, kennen ze eventjes een piek, en zijn ze twee jaar later weer over hun hoogtepunt heen.

 

Daarnaast valt het af te wachten of Slack met de integratie van verschillende apps haar platform niet nodeloos gecompliceerd aan het maken is. Gebruikers grijpen namelijk altijd terug naar simpele apps, die gericht zijn op 1 specifiek doel; foto’s delen, berichten de wereld insturen of ze net in de privésfeer houden. The simple life, weet je wel.

businesshipchatMicrosoft Teams; Atlassianslackstride

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken