Instagram gaat meer informatie beschikbaar maken over de accounts op het platform en zorgt eveneens voor betere beveiliging en een vlottere manier van verificatie.

Advertentie

Mike Krieger, Instagram medeoprichter en CTO heeft op de blog van het bedrijf drie nieuwe tools voorgesteld die de veiligheid voor de gebruiker op korte termijn moeten verbeteren. Krieger benadrukt in de aankondiging hoe belangrijk veiligheid voor hemzelf is en voor Instagram als platform. Als eindgebruiker moet je immers zeker kunnen zijn dat de accounts waarmee je communiceert ook effectief zijn wie ze zeggen.

About This Account

Eerst en vooral wil Instagram de gebruiker meer informatie geven over alle accounts op het platform. Dit zal gebeuren door de “About This Account” optie die zal toegevoegd worden aan het menu van alle profielen. Op die manier kan je data terugvinden over het moment van registratie, de geographische locatie, huidige advertenties, vorige gebruikersnamen, en krijg je andere accounts te zien die het meeste volgers gemeenschappelijk hebben.

Betere toegang tot verificatie

De blauwe badge is op Instagram (en andere sociale platformen) een van de belangrijkste en eenvoudigste manieren om te zien of een account echt is. Eerst was verificatie slechts enkel in beperkte mate mogelijk op basis van je aantal volgers of via digital agentschappen en persoonlijke connecties. Het process is er vanaf nu echter een pak eenvoudiger op geworden en kan gewoon via de app gebeuren. Je hebt enkel je naam, accountnaam en een kopie van je identiteitskaart nodig. De oude vereisten voor verificatie blijven wel bestaan.

Ondersteuning voor third-party authenticatie apps

Het wordt ook mogelijk om op Instagram in te loggen door middel van third-party authenticatie apps zoals Duo Mobile of Google Authenticator. Deze vorm van Two-Factor authenticatie moet inloggen op Instagram makkelijker en veiliger maken.

Krieger sloot de blog af met de boodschap dat “Instagram vanaf het begin veiligheid heel belangrijk heeft gevonden” en “dat deze update bouwt op de reeds bestaande tools zoals spam en content filters”. Het platform heeft zeker nog meer werk te doen maar dit is alvast een stap in de goede richting.


Gerelateerde artikelen

5 manieren waarop je social data kan gebruiken

Sociale platformen verzamelen enorm veel data van hun gebruikers. Deze white paper laat je zien hoe je deze moeilijk vindbare data kan gebruiken voor analyse doeleinden.