Yahoo Answers stopt ermee

Ondanks het feit dat andere providers het scannen van emails voor advertenties al geruime tijd links laat liggen, blijven Yahoo en AOL gewoon verder doen.

Advertentie

Eerder dit jaar liet Yahoo al weten dat het emails scant voor data die het kan gebruiken om betere advertenties te tonen aan zijn gebruikers. Ondertussen doet het bedrijf dit nog steeds, zelfs nadat concurrent Gmail in juni vorig jaar reeds aankondigde dat het hiermee zou stoppen. Ook in de rest van de industrie wordt de praktijk ondertussen vermeden.

Oath, de holding van Yahoo en AOL, scant en analyseert op deze manier de inbox van meer dan 200 miljoen gebruikers. Zo kan het bedrijf een beter beeld krijgen van de producten of diensten waar een gebruiker interesse in heeft en hen relevante advertenties voorschotelen.

Het bedrijf scant naar eigen zeggen enkel commerciële emails, voornamelijk van retailers. Het algoritme is echter niet perfect waardoor er ook al eens manueel een email nagekeken moet worden door een echt persoon. Dit is perfect toegelaten volgens de gebruikersovereenkomst van Oath maar roept natuurlijk heel wat vraagtekens op.

Doug Sharp, onderdirecteur van data, ziet er alvast geen graten in. Volgens hem is  “email een duur systeem en is het redelijk en ethisch om daar iets van waarde voor in de plaats te krijgen”.

Voor nu is het afwachten of die mening behouden blijft als meer en meer gebruikers de emailservice verlaten.


Gerelateerde artikelen

E-commerce trends in online betalingen

[Partnerinfo] De wereld van e-commerce staat niet stil. Dat er op korte termijn veel verandert, is dan ook voor elke handelaar duidelijk. Maar wat zijn nu de belangrijkste e-commercetrends waar je nu al op moet inspelen om ook op langere termijn nog relevant te zijn?