Facebook komt met een eigen videoplatform dat voor een minder passieve kijkervaring moet zorgen dankzij watch parties. Het bedrijf introduceert ook meer advertentiemogelijkheden die samen gaan met deze video’s, en een nieuwe analyse- en managementtool.

Na een jaar getest te zijn in de VS is Facebook Watch nu ook beschikbaar in de rest van de wereld. Het contentplatform moet de concurrentie aangaan met YouTube maar ook met Netflix en traditionele media zoals televisie.

Alle pagina video’s die op Facebook verschijnen hebben de mogelijkheid om te verschijnen in Watch. Dat geeft aan content creators alvast een hele nieuwe manier om hun doelgroep te bereiken. Ook voor de kijker is dit goed nieuws, Watch geeft hen immers de kans om een ‘Watch Party’ te organiseren. Watch Parties moeten er volgens Facebook voor zorgen dat video’s kijken niet langer een passieve gebeurtenis is. Je kan als groep nu gewoon samen kijken en tegelijkertijd een conversatie hebben over wat je ziet. Andere nieuwigheden zijn interactieve game shows en video premières.

Tegelijkertijd lanceert Facebook ook Ad Breaks, dat creators de kans geeft pre-roll en mid-roll advertenties te tonen tijdens hun video’s. De vereiste hiervoor is dat er in de laatste twee maanden 30.000 views van 1 minuut of meer gegenereerd zijn op video’s vanaf 3 minuten. Verder moet de pagina ook minstens 10.000 volgers hebben en aan de normale regels rond monetisatie voldoen. Momenteel is de functionaliteit enkel nog maar beschikbaar in Engelstalige landen, maar meer ondersteuning volgt in september.

Dan is er ook nog de introductie van Creator Studio. De nieuwe tool is een bron van gegevens en analyses en Facebook wil het hiermee makkelijker maken voor creators om te communiceren met hun fans, content te managen, en de prestatie ervan op te volgen.