wifistandaard

De landen van de Europese Unie stemden donderdag tegen het voorstel voor een eenduidige wifistandaard.

Het Duitse Volkswagen stond nochtans sterk achter het voorstel voor een eenduidige wifistandaard, maar het heeft niet mogen zijn.  

Eenentwintig landen – waaronder opvallend genoeg ook Duitsland, Frankrijk en Italië, die allemaal zelf machtige auto-industrieën hebben, stemden tegen het voorstel voor een Europese wifistandaard in auto’s.  

Nochtans stemden de Europese machten in april nog voor een wifiplan over 5G-technologie, dat werd ondersteund door BMW en Qualcomm 

De Europese Commissie wil al een tijdje benchmarks implementeren voor autonome wagens, een markt die mogelijk miljarden euro’s zou kunnen opbrengen voor autofabrikanten, telecomoperatoren en logistieke partijen.  

De hele zaak zaait verdeeldheid tussen de auto- en de technologie-industrie en zorgde voor heel wat intens gelobby langs beide kanten van de tafel. Voorstanders van een eenduidige wifistandaard zijn onder andere Renault, Toyota, Autotalks en Kapsch TrafficCom. Tot de 5G-voorstanders behoren Daimler, Ford, PSA Group, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm en Samsung 

De Europese Commissie toont zich een sterke voorstander van een eenduidige wifistandaard voor autonome wagens. Want “die technologie is al beschikbaar, en 5G nog niet.”  

Critici menen dan weer dat het niet haalbaar is dat nieuwe technologieën zodanig worden aangepast dat ze compatibel zijn met oudere technologieën, aangezien dat een sterke rem zou zetten op innovatie.